Oprócz negatywnych skutków dla dobrego samopoczucia kierowców autokarów, obecne przepisy hamują rozwój europejskiego sektora turystyki autokarowej, utrudniając w ten sposób działalność najbezpieczniejszej i najbardziej przyjaznej dla środowiska formy zbiorowego transportu pasażerskiego powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.TRAN zaproponował również, aby dokumenty kontrolne były digitalizowane i przechowywane na wielojęzycznej stronie internetowej, która ma zostać utworzona przez Komisję Europejską i udostępniana na potrzeby kontroli drogowych. Komisję proszono także o zbadanie możliwości włączenia wielojęzycznej strony internetowej do systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), co jeszcze bardziej ułatwi wymianę informacji. Kolejnym krokiem legislacyjnym w procedurze parlamentarnej będzie głosowanie na posiedzeniu plenarnym w grudniu.
W tym roku w Parlamencie i Radzie trzeba zakończyć prace nad przepisami dotyczącymi kierowców autokarów, co pozwoli doprowadzić do końca trójstronne negocjacje instytucjonalne do końca lutego i umożliwi wejście ustawy w życie już w 2024 r. Kierowcy autokarów nie mogą dłużej czekać podsumowała Raluca Marian.
Dodatkowe informacje
W maju 2023 r., ponad trzy lata po przyjęciu unijnego Pakietu Mobilności 1, Komisja Europejska uznała, że obecne przepisy dotyczące kierowców autokarów nie są dostosowane do specyfiki sektora okazjonalnego transportu pasażerskiego, ponieważ odzwierciedlają jedynie potrzeby kierowców ciężarówek. Od tego czasu wniosek Komisji został zmodyfikowany przez głównego sprawozdawcę komisji TRAN w sprawie przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców autokarów. Kierowcy autokarów dostosowują swoją jazdę do harmonogramu turystów. Oznacza to więcej przerw i przystanków po drodze oraz występowanie dłuższych podróży (na początku i na końcu wycieczek długodystansowych) i krótszych przejazdów (podczas dziennych wycieczek), przy czym średni czas jazdy wynosi około 4,5-5 godzin dziennie. Sprawozdawczyni Henna Virkkunen (PPE), wraz ze sprawozdawcami pomocniczymi ze wszystkich grup politycznych konstruktywnie wynegocjowała zestaw poprawek w ramach kompromisu. We wniosku uwzględniono zalecenia wydane wcześniej przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego i w jeszcze większym stopniu je udoskonalono, jednocześnie upraszczając egzekwowanie przyszłych przepisów poprzez cyfryzację dokumentów i praktyk kontrolnych.Źródło: IRU