Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Są państwa, w których odcinkowy pomiar prędkości od 20 lat zdaje egzamin

Utworzona: 2023-10-01


W Austrii w 2003 roku uruchomiono pierwszy odcinkowy pomiar prędkości(OPP) i od tego czasu nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego. W Polsce pierwszy system zaczął działać w 2011 roku.

20 lat temu ASFINAG, operator austriackich autostrad, uruchomił pierwszy stacjonarny system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Kaisermühlen na A22. To miejsce, przez które dziennie przejeżdża 120 000 pojazdów, z czego 11% to ciężarówki. W pierwszym roku po uruchomieniu urządzenia OPP liczba wypadków spadła o 50%, a przez cale 20 lat nie doszło tam do wypadku śmiertelnego. W ostatnich latach na austriackich autostradach i drogach ekspresowych pojawiło się pięć kolejnych systemów tego typu. Oprócz urządzeń stacjonarnych Austria wykorzystuje także przyrządy mobilne, szczególnie na odcinkach objętych robotami drogowymi, które pozwoliły obniżyć liczbę wszystkich wypadków o połowę.

Wykorzystując systemy kontroli dopuszczalnych prędkości, czy to odcinkowego pomiaru prędkości, czy kontroli radarowej operator austriackich autostrad realizuje główny cel: utrzymanie i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na autostradach i drogach ekspresowych. Obecnie w Austrii istnieje 127 radarowych punktów pomiarowych i 6 stacjonarnych systemów odcinkowego pomiaru prędkości. ASFINAG dysponuje również 20 mobilnymi systemami odcinkowego pomiaru prędkości. Każde urządzenie może monitorować prędkość na kilku pasach ruchu na odcinku 2 lub więcej kilometrów i podczas pomiaru rozróżniać samochody osobowe, ciężarowe i autobusy. Dostęp do danych z monitoringu ma wyłącznie policja i tylko ona nakłada kary za naruszenia. Zarejestrowane wykroczenia są zapisywane, oceniane przez funkcjonariuszy i przekazywane do starostwa powiatowego lub sądu w celu wyegzekwowania kary.

Aktualne odcinki objęte odcinkowym pomiarem prędkości (wraz z datą uruchomienia):

📍 Tunel Kaisermühlen na A22 (2003)
Kontrola prędkości odbywa się w obu rurach tunelu na długości ponad 2 kilometrów.

📍 Odcinek A2 Krumbach-Grimmenstein (2005)
Kontrola prędkości odbywa się tylko w kierunku Wiednia na odcinku około 7 kilometrów.

📍 Tunel Ehrentalerberg na A2 (2009)
Kontrola prędkości prowadzona jest na obu jezdniach na długości ponad 3 kilometrów.

📍 Plabutschtunnel na A9 (2011)
Kontrola prędkości odbywa się na obu jezdniach na długości 10 kilometrów.

📍 Ciąg tuneli Bindermichl/Niedernhart na A7 (2014) Kontrola prędkości prowadzona jest na obu jezdniach na długości około 2 kilometrów.

📍 Tunel Arlbergtunnel na S16 (2018) Kontrola prędkości odbywa się w obu kierunkach na długości około 14 kilometrów. W tym wypadku system został wprowadzony przede wszystkim w celu ograniczenia bardzo niebezpiecznych manewrów wyprzedzania w tunelu jednonawowym. Przed uruchomieniem systemu, zwłaszcza w nocy, gdy ruch był niewielki, dochodziło do 20 manewrów wyprzedzania.

Pierwszy odcinkowy pomiar prędkości (OPP) w Polsce został zamontowany pod koniec kwietnia 2011 na odcinku autostrady A1 z Rusocina do Nowych Marz. Warto wspomnieć, że OPP na polskich drogach też spełniają swoje zadanie i jest sukcesywnie rozszerzany o nowe lokalizacje. Z obserwacji Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wynika, że po objęciu kontrolą nowych odcinków dróg, z upływem czasu następuje spadek liczby rejestrowanych naruszeń oraz wyhamowanie prędkości, co wpływa na uspokojenie ruchu na monitorowanych odcinkach i wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Źródło: ASFINAG
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels