Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Oto nowy inteligentny tachograf

Utworzona: 2023-06-26


Od 21 sierpnia wszystkie nowo rejestrowane pojazdy użytkowe muszą mieć zainstalowany inteligentny tachograf drugiej generacji. Continental uzyskał właśnie niemiecką homologację inteligentnego tachografu DTCO 4.1.

Homologacja została przyznana przez Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (KBA). Urządzenie VDO DTCO 4.1. zgodne z wymogami zawartymi w pakiecie mobilności 1, posiada nowe i częściowo zmodyfikowane funkcje oraz zapewnia wiarygodne dane ułatwiające przeprowadzanie kontroli w międzynarodowym transporcie towarowym.

Więcej bezpieczeństwa i uczciwości na europejskich drogach

Jak zaznacza producent, pakiet mobilności 1 nie tylko zmienia okresy odpoczynku, ale przede wszystkim reguluje obowiązek przedstawiania dowodów przejazdów kabotażowych oraz delegowania kierowców. Druga wersja inteligentnego tachografu umożliwi kontrolę i egzekwowanie znowelizowanych przepisów. Po raz pierwszy w historii tachografu urządzenie musi oferować dodatkowe funkcje kontrolne – funkcje wykraczające daleko poza rejestrację czasu pracy i obsługi.

Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym (UE 2021/1228) od 21 sierpnia br. nowo rejestrowane pojazdy o dmc powyżej 3,5 t muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Do sierpnia 2025 r. obowiązek ten zostanie dwuetapowo rozciągnięty na istniejące pojazdy używane w ruchu transgranicznym. Natomiast od lipca 2026 r. pojazdy użytkowe o dmc 2,5 i 3,5 tony przekraczające granice będą także musiały posiadać tachograf. Continental zaleca, aby wymianę przeprowadzić podczas wymaganego prawem przeglądu tachografu – skróci to przestoje pojazdu w warsztatach.

Nowa wersja inteligentnego tachografu przynosi kilka nowych lub zmienionych funkcji – infografika pokazuje najważniejsze innowacje w VDO DTCO 4.1.

Techniczny czynnik zapewniający większą przejrzystość i nowe usługi oparte na danych

Jednym z najważniejszych zadań tachografu DTCO 4.1 jest ulepszona dokumentacja przejazdów kabotażowych i delegowania kierowców. W tym celu pozycja pojazdu oraz przekroczenia granicy są automatycznie wykrywane przez moduł nawigacji satelitarnej GNSS i zapisywane w pamięci masowej. Interfejs Bluetooth zapewnia bardziej wydajną łączność, ułatwiając odczytywanie i sterowanie tachografem na urządzeniach zewnętrznych, takich jak smartfony. Tachograf DTCO 4.1 obsługuje również nowe karty kierowców o rozszerzonej pojemności 56 dni, zamiast dotychczasowych 28. Karty te staną się obowiązkowe z końcem 2024 roku. Bezpieczeństwo danych gwarantuje wymagany prawnie certyfikat bezpieczeństwa zgodny z normą ISO/IEC-15408 z poziomem testowym EAL 4+ (Evaluation Assurance Level). Urządzenie wykorzystuje już dane z europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo, który w przyszłości zapewni dodatkowe bezpieczeństwo danych.

Mieliśmy nadzieję, że operator zapewni możliwość uwierzytelniania danych o położenie przed wprowadzeniem na rynek w sierpniu. Nie było to jednak możliwe, dlatego cieszymy się, że niedawne przyjęcie przez Komisję Europejską rozporządzenia UE 2023/980 zapewniło bezpieczeństwo prawne w interesie wszystkich zainteresowanych stron w tym okresie przejściowym wyjaśnia Matthias Kliché, kierownik ds. wymagań prawnych w segmencie biznesowym Connected Commercial Vehicle Solutions.
Interfejs ITS, znany już z poprzedniej wersji tachografu (DTCO 4.0), jest teraz obowiązkowym elementem nowej wersji i umożliwia uwzględnienie wielu innych scenariuszy zastosowań w przyszłości. Tachograf może przekształcać surowe dane w godne zaufania, bezpieczne i niepowtarzalne informacje, które można przypisać odbiorcom. Stworzy to możliwości wykraczające daleko poza specyfikacje prawne i regulacyjne, które znacznie ułatwią pracę operatorom flot pojazdów użytkowych. Jedną z nich jest możliwość realizacji opłat drogowych za pomocą tachografu, usługa którą Continental zaoferuje po raz pierwszy w 2024 roku wraz z dostawcą usług opłat drogowych Axxès.

Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels