Więcej bezpieczeństwa i uczciwości na europejskich drogach
Jak zaznacza producent, pakiet mobilności 1 nie tylko zmienia okresy odpoczynku, ale przede wszystkim reguluje obowiązek przedstawiania dowodów przejazdów kabotażowych oraz delegowania kierowców. Druga wersja inteligentnego tachografu umożliwi kontrolę i egzekwowanie znowelizowanych przepisów. Po raz pierwszy w historii tachografu urządzenie musi oferować dodatkowe funkcje kontrolne – funkcje wykraczające daleko poza rejestrację czasu pracy i obsługi.Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym (UE 2021/1228) od 21 sierpnia br. nowo rejestrowane pojazdy o dmc powyżej 3,5 t muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Do sierpnia 2025 r. obowiązek ten zostanie dwuetapowo rozciągnięty na istniejące pojazdy używane w ruchu transgranicznym. Natomiast od lipca 2026 r. pojazdy użytkowe o dmc 2,5 i 3,5 tony przekraczające granice będą także musiały posiadać tachograf. Continental zaleca, aby wymianę przeprowadzić podczas wymaganego prawem przeglądu tachografu – skróci to przestoje pojazdu w warsztatach.
Nowa wersja inteligentnego tachografu przynosi kilka nowych lub zmienionych funkcji – infografika pokazuje najważniejsze innowacje w VDO DTCO 4.1.
Techniczny czynnik zapewniający większą przejrzystość i nowe usługi oparte na danych
Jednym z najważniejszych zadań tachografu DTCO 4.1 jest ulepszona dokumentacja przejazdów kabotażowych i delegowania kierowców. W tym celu pozycja pojazdu oraz przekroczenia granicy są automatycznie wykrywane przez moduł nawigacji satelitarnej GNSS i zapisywane w pamięci masowej. Interfejs Bluetooth zapewnia bardziej wydajną łączność, ułatwiając odczytywanie i sterowanie tachografem na urządzeniach zewnętrznych, takich jak smartfony. Tachograf DTCO 4.1 obsługuje również nowe karty kierowców o rozszerzonej pojemności 56 dni, zamiast dotychczasowych 28. Karty te staną się obowiązkowe z końcem 2024 roku. Bezpieczeństwo danych gwarantuje wymagany prawnie certyfikat bezpieczeństwa zgodny z normą ISO/IEC-15408 z poziomem testowym EAL 4+ (Evaluation Assurance Level). Urządzenie wykorzystuje już dane z europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo, który w przyszłości zapewni dodatkowe bezpieczeństwo danych.Mieliśmy nadzieję, że operator zapewni możliwość uwierzytelniania danych o położenie przed wprowadzeniem na rynek w sierpniu. Nie było to jednak możliwe, dlatego cieszymy się, że niedawne przyjęcie przez Komisję Europejską rozporządzenia UE 2023/980 zapewniło bezpieczeństwo prawne w interesie wszystkich zainteresowanych stron w tym okresie przejściowym wyjaśnia Matthias Kliché, kierownik ds. wymagań prawnych w segmencie biznesowym Connected Commercial Vehicle Solutions.Interfejs ITS, znany już z poprzedniej wersji tachografu (DTCO 4.0), jest teraz obowiązkowym elementem nowej wersji i umożliwia uwzględnienie wielu innych scenariuszy zastosowań w przyszłości. Tachograf może przekształcać surowe dane w godne zaufania, bezpieczne i niepowtarzalne informacje, które można przypisać odbiorcom. Stworzy to możliwości wykraczające daleko poza specyfikacje prawne i regulacyjne, które znacznie ułatwią pracę operatorom flot pojazdów użytkowych. Jedną z nich jest możliwość realizacji opłat drogowych za pomocą tachografu, usługa którą Continental zaoferuje po raz pierwszy w 2024 roku wraz z dostawcą usług opłat drogowych Axxès.
Źródło: Continental