Przypominamy, że w tachograf inteligentny drugiej generacji będą wyposażone od 21 sierpnia 2023r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy. Z jednej strony to nic zaskakującego, że urządzenia, które pomagają nam w życiu i w pracy są dostosowywane do postępu technicznego. Jednak tachografy samochodowe, które dotychczas kojarzone były z rejestracją aktywności kierowcy oraz niektórych parametrów pojazdu, takich jak prędkość czy przebyta droga zaczną pełnić nową i nieznaną dotąd rolę.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego wskazuje, że inteligentny tachograf 2.0 miał zostać wprowadzony 21 sierpnia br., jednak opóźnienie w dostępności sygnałów satelitarnych służących do uwierzytelniania pozycji zarejestrowanych przez tachograf doprowadziło do powstania niejasności w sprawie niektórych aspektów technicznych i prawnych. Niemniej jednak Komitet ds. Transportu Drogowego poparł terminowe wprowadzenie „przejściowego tachografu”, zgodnie z apelem IRU. Oznacza to, że urządzenie zostanie wprowadzone zgodnie z pierwotnym planem - 21 sierpnia 2023 roku, ze wszystkimi nowymi funkcjami z wyjątkiem funkcji uwierzytelniania satelitarnego. Do wyjaśnienia pozostają jeszcze pytania dotyczące sposobu, w jaki będzie przebiegać aktualizacja tachografu przejściowego po usunięciu usterki uwierzytelnienia sygnału i kto zapłaci za aktualizację. Poprzednie podejście KE zakładało obowiązkową aktualizację oprogramowania przez cały okres eksploatacji tachografu po udostępnieniu tej funkcji. Odbyłoby się to kosztem przewoźników. Ostatnie ustalenia zawierają informację o tym, że aktualizacja oprogramowania jest dobrowolna, z możliwością składania przez Komisję propozycji dopiero po dalszej analizie wykazującej ich konieczność. W kolejnym kroku, po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie, Komisja Europejska formalnie przyjmie specyfikacje techniczne.
Źródło: etransport.pl / IRU
Utworzona: 2023-06-08