Terminarz wprowadzania zmian
21 sierpnia 2023 r. wejdzie w życie Rozporządzenie Wykonawcze Komisji Europejskiej (UE) 2021/1228 dotyczące tachografów inteligentnych drugiej generacji, co oznacza, że wszystkie nowe pojazdy użytkowe, schodzące z taśm produkcyjnych, będą musiały zostać wyposażone w to urządzenie. Razem z nim do rąk użytkowników trafią m.in. nowe karty kierowców, które będą przechowywać dane z ostatnich 56 dni zamiast obecnie wymaganych 28. Do końca 2024 roku należy natomiast wymienić w pojazdach poruszających się w ruchu międzynarodowym tachografy analogowe i zwykłe cyfrowe na nowe. Na dzień 21 sierpnia 2025 r. wyznaczono natomiast ostateczny termin wymiany inteligentnych tachografów (Smart) pierwszej generacji (V1) na najnowsze (V2). Ten zapis również dotyczy pojazdów pracujących w ruchu międzynarodowym.Będą kolejki do serwisów?
W Polsce w branży transportu drogowego działa ok. 100 tysięcy firm. Sektor transportu międzynarodowego, o czym świadczy liczba wydanych licencji wspólnotowych, reprezentuje ponad 45 tys. podmiotów przewożących ładunki oraz ok. 2750 firm obsługujących pasażerów. Liczba wypisów z licencji obrazuje potencjał floty - w "międzynarodówce" pracuje ok. 299 tys. pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony transportujących ładunki oraz ok. 11.100 busów i autokarów. To pokazuje jak dużą liczbę pojazdów będą musiały obsłużyć serwisy tachografów w związku z wprowadzeniem inteligentnych urządzeń drugiej generacji.Przed warsztatami mnóstwo pracy
Z naszych wyliczeń wynika, że do obsługi najnowszych tachografów DTCO 4.1 gotowych będzie około 150 warsztatów w Polsce. W przybliżeniu 300 tysięcy eksploatowanych obecnie urządzeń będzie wymagać wymiany na nowe, a to oznacza, że pojedynczy warsztat będzie musiał obsłużyć około dwa tysiące tachografów. Na przeprowadzenie tej operacji serwisy będą miały około 400 dni roboczych. Wynika z tego, że każdego dnia przypada na jeden warsztat 5 tachografów. To dużo pracy, zważywszy na fakt, że kalibracja pojedynczego urządzenia trwa do półtorej godziny
wylicza Artur Skorupa, Sales Manager z firmy Continental, odpowiedzialny za tachografy VDO.
Sieć partnerska
Odpowiedzią marki na wyzwania związane z wymianą tachografów ma być sieć serwisów z logo "VDO Partner" lub "VDO Premium Partner". Po podpisaniu kontraktu i przystąpieniu do sieci certyfikowany serwis zostanie wyposażony we wszystkie obecne i przyszłe licencje dające dostęp do oprogramowania, co umożliwi parametryzację i kalibrację urządzeń. Dzięki obecności w wyszukiwarce na stronie VDO, stacja będzie łatwa do zlokalizowania przez klientów. W wersji "premium" serwisanci otrzymają ponadto m.in. dostęp do bazy wiedzy, będą mogli uczestniczyć w szkoleniach online oraz uzyskać zdalne wsparcie techniczne. Przed warsztatowcami rysuje się więc realna perspektywa poszerzenia grona klientów oraz zdobycia kompetencji, dzięki którym usługi będą wykonywane na wysokim poziomie jakościowym.Więcej informacji na temat sieci partnerskiej i warunków przystąpienia do niej można uzyskać u regionalnych przedstawicieli Continental VDO: Piotra Labudy (tel. 538 076 001) oraz Michała Gągoła (tel. 787 146 633).