Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Transport i Logistyka Polska

Pracodawcy muszą wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy zatrudnionym kierowcom

Utworzona: 2023-06-07


Zdarza się bowiem, że kierowca pomimo obowiązku sformułowanego w umowie o pracę lub odpowiednim zakładowym regulaminie, nie informuje osoby zatrudniającej o zatrzymaniu uprawnień i dalej kontynuuje wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Taki stan rzeczy rodzi poważne konsekwencje wobec pracodawcy i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie.

Jak informuje Transport i Logistyka Polska, Unia Europejska pracuje nad wdrożeniem cyfrowego prawa jazdy. Taką bowiem propozycję przedstawiła Komisja Europejska w projekcie zmian w dyrektywie 2006/126/WE w sprawie praw jazd. To duże ułatwienie dla zwykłych kierowców, którzy do tej pory, wybierając się zagranicę, musieli pamiętać o zabraniu ze sobą tradycyjnego dokumentu. Niestety spowoduje to spotęgowanie już występujących problemów transportowych pracodawców, z którymi mamy coraz częściej do czynienia w naszym kraju (w Polsce).

Do Związku pracodawców Transport i Logistyka Polska coraz częściej docierają bowiem sygnały o sytuacjach, w których kierowca traci uprawnienia do kierowania pojazdem, nie informując jednocześnie o tym fakcie zatrudniającego go przewoźnika. Jest to możliwe w wyniku „wirtualnych” decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy bez zabrania fizycznego dokumentu. Np. na skutek zatrzymania prawa jazdy z tytułu uchylania się kierowcy od obowiązku alimentacyjnego. Zatrzymane w wirtualny sposób uprawnienia do kierowania pojazdem, jest w okresie zatrzymania zawieszone.

Rodzi to poważne konsekwencje dla przewoźnika i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie. Firma ubezpieczająca pojazd lub ładunek przewożony przez nieposiadającego uprawnień kierowcę, może odmówić wypłaty odszkodowania lub zastosować regres w stosunku do posiadacza pojazdu – przewoźnika. Z kolei przewoźnik i osoby zarządzające w jego imieniu transportem, mogą utracić uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej lub do wykonywania zawodu, jeżeli podczas kontroli drogowej inspektorzy stwierdzą brak uprawnień kierowcy.

Tego zagrożenia dałoby się uniknąć, gdyby pracodawcy mogli otrzymywać informację z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) o zatrzymaniu lub cofnięciu prawa jazdy zatrudnionego w ich firmie kierowcy. I z takim postulatem, wprowadzenia odpowiedniego mechanizmu automatycznego wysyłania przez CEK odpowiedniej informacji do przewoźnika, Transport i Logistyka Polska wystąpiła do Pana Janusza Cieszyńskiego Ministra Cyfryzacji. To rozwiązanie będzie tym bardziej potrzebne już w nieodległej przyszłości, gdy na skutek zmian wprowadzonych unijnym prawem, znikną z obiegu prawnego tradycyjne prawa jazdy.




Źródło: Transport i Logistyka Polska
Do ulubionych Transport i Logistyka Polska
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels