Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Transport i Logistyka Polska

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu to kolejne kłody rzucone pod nogi polskim przewoźnikom

Utworzona: 2024-10-06


Zdaniem Macieja Wrońskiego, prezesa Związku Pracodwców "Transport i Logistyka Polska" po wprowadzeniu rewolucyjnych zmian proponowanych przez ministrę Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk polska branża transportowa stanie się jeszcze mniej konkurencyjna na unijnym rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Jako potrzebę opracowania nowej ustawy wskazano konieczność wdrożenia do polskiego prawa krajowego rozwiązań wymaganych przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Jak wskazuje Maciej Wroński, tymczasem zdecydowana większość tych rozwiązań już od dawna w Polsce obowiązuje, wprowadzona przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu. Aby spełnić wymagania nowej dyrektywy wystarczyłaby drobna kosmetyka – nowelizacja obowiązującej ustawy poprzez zmianę dwóch lub trzech jednostek redakcyjnych.

Dlaczego więc resort pracy tworzy nową ustawę? Odpowiedź na to pytanie otrzymamy po lekturze projektu, gdzie przygotowano rewolucję w systemie wynagrodzeń proponując rozwiązania niewymagane unijnym prawem, ale od dawna zawarte w postulatach oderwanych od gospodarczej rzeczywistości działaczy związków zawodowych. Jako przykład można tu wskazać jedną z bardziej kosztotwórczych propozycji, jaką jest postanowienie, iż wynagrodzenie zasadnicze nie może być mniejsze od wynagrodzenia minimalnego. I gdyby to dotyczyło wyłącznie pracowników sfery budżetowej, gdzie wynagrodzenie zasadnicze stanowi istotny element wynagrodzenia, to byłoby pół biedy.

Niestety proponowane rozwiązanie ma dotyczyć wszystkich pracowników, niezależnie od sektora w jakim są zatrudnieni, niezależnie od specyfiki pracy jaką wykonują oraz od obowiązujących ich systemów czasu pracy. I tak dla przykładu można wskazać, iż w międzynarodowym transporcie drogowym, gdzie faktyczne realne zarobki przewyższają kilkukrotnie płacę minimalną, stosowane są systemy wynagradzania uwzględniające m.in. fakt, iż kierowca jest pracownikiem mobilnym, wykonującym część pracy podlegającej zagranicznym przepisom o delegowaniu.

W tych systemach wynagrodzenie zasadnicze jest mniejsze od wynagrodzenia minimalnego, a głównym składnikiem wypłaty są dodatki związane z wykonywanymi realnie zadaniami. Dlatego po wprowadzeniu rewolucyjnych zmian proponowanych przez ministrę rodziny, pracy i polityki społecznej nasza branża stanie się jeszcze mniej konkurencyjna na unijnym jednolitym rynku międzynarodowych przewozów drogowych. A pracodawcy staną przed koniecznością redukcji miejsc pracy, przejściem na inne formy współpracy z kierowcami (samozatrudnienie), przeniesieniem działalności operacyjnej do sąsiednich krajów lub przejściem do szarej strefy.

Stanowisko TLP w sprawie projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, które przekazano do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ⬇



Autor: Maciej Wroński, prezes TLP
Źródło: Związek Pracodwców "Transport i Logistyka Polska"
Do ulubionych Transport i Logistyka Polska
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels