Niemniej jednak Komitet ds. Transportu Drogowego poparł terminowe wprowadzenie „przejściowego tachografu”, zgodnie z apelem IRU. Oznacza to, że urządzenie zostanie wprowadzone zgodnie z pierwotnym planem - 21 sierpnia 2023 roku, ze wszystkimi nowymi funkcjami z wyjątkiem funkcji uwierzytelniania satelitarnego.
To pozytywny krok naprzód w cyfryzacji transportu drogowego, który nasz sektor bardzo sobie ceni. Uwierzytelnianie sygnału przez satelitę to odosobniona nowa funkcja, która choć ważna, nie wpływa na główne funkcje tachografu. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy determinację Komisji Europejskiej i państw członkowskich, by trzymać się daty rozpoczęcia powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE.
Co dalej i kto poniesie koszty aktualizacji?
Do wyjaśnienia pozostają jeszcze pytania dotyczące sposobu, w jaki będzie przebiegać aktualizacja tachografu przejściowego po usunięciu usterki uwierzytelnienia sygnału i kto zapłaci za aktualizację. Poprzednie podejście KE zakładało obowiązkową aktualizację oprogramowania przez cały okres eksploatacji tachografu po udostępnieniu tej funkcji. Odbyłoby się to kosztem przewoźników. Ostatnie ustalenia zawierają informację o tym, że aktualizacja oprogramowania jest dobrowolna, z możliwością składania przez Komisję propozycji dopiero po dalszej analizie wykazującej ich konieczność. W kolejnym kroku, po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie, Komisja Europejska formalnie przyjmie specyfikacje techniczne.Cieszymy się, że Komisja i państwa członkowskie zgodziły się co do dalszych działań. Nie możemy sobie pozwolić, ani teraz, ani w przyszłości, aby koszty opóźnień powstałych gdzie indziej w systemie były przerzucane na branżę transportu drogowego podkreśliła Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.---------
Na koniec należy przypomnieć, że w tachograf inteligentny drugiej generacji będą wyposażone od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy. Z jednej strony to nic zaskakującego, że urządzenia, które pomagają nam w życiu i w pracy są dostosowywane do postępu technicznego. Jednak tachografy samochodowe, które dotychczas kojarzone były z rejestracją aktywności kierowcy oraz niektórych parametrów pojazdu, takich jak prędkość czy przebyta droga zaczną pełnić nową i nieznaną dotąd rolę.
Źródło: IRU