Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Od sierpnia obowiązkowy inteligentny tachograf drugiej generacji

Utworzona: 2023-04-20


Urządzenie przyniesie znaczne ulepszenia, takie jak łatwiejsza rejestracja przejść granicznych i możliwość zdalnego przeprowadzania kontroli przez organy ścigania.

Na poniedziałkowym posiedzeniu Komitetu UE ds. Transportu Drogowego państwa członkowskie poparły specyfikacje techniczne zaproponowane przez Komisję Europejską, umożliwiające terminowe wprowadzenie przejściowej wersji drugiej generacji inteligentnego tachografu. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego wskazuje, że inteligentny tachograf 2.0 miał zostać wprowadzony 21 sierpnia br., jednak opóźnienie w dostępności sygnałów satelitarnych służących do uwierzytelniania pozycji zarejestrowanych przez tachograf doprowadziło do powstania niejasności w sprawie niektórych aspektów technicznych i prawnych.

Niemniej jednak Komitet ds. Transportu Drogowego poparł terminowe wprowadzenie „przejściowego tachografu”, zgodnie z apelem IRU. Oznacza to, że urządzenie zostanie wprowadzone zgodnie z pierwotnym planem - 21 sierpnia 2023 roku, ze wszystkimi nowymi funkcjami z wyjątkiem funkcji uwierzytelniania satelitarnego.

To pozytywny krok naprzód w cyfryzacji transportu drogowego, który nasz sektor bardzo sobie ceni. Uwierzytelnianie sygnału przez satelitę to odosobniona nowa funkcja, która choć ważna, nie wpływa na główne funkcje tachografu. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy determinację Komisji Europejskiej i państw członkowskich, by trzymać się daty rozpoczęcia powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE.

Co dalej i kto poniesie koszty aktualizacji?

Do wyjaśnienia pozostają jeszcze pytania dotyczące sposobu, w jaki będzie przebiegać aktualizacja tachografu przejściowego po usunięciu usterki uwierzytelnienia sygnału i kto zapłaci za aktualizację. Poprzednie podejście KE zakładało obowiązkową aktualizację oprogramowania przez cały okres eksploatacji tachografu po udostępnieniu tej funkcji. Odbyłoby się to kosztem przewoźników. Ostatnie ustalenia zawierają informację o tym, że aktualizacja oprogramowania jest dobrowolna, z możliwością składania przez Komisję propozycji dopiero po dalszej analizie wykazującej ich konieczność. W kolejnym kroku, po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie, Komisja Europejska formalnie przyjmie specyfikacje techniczne.

Cieszymy się, że Komisja i państwa członkowskie zgodziły się co do dalszych działań. Nie możemy sobie pozwolić, ani teraz, ani w przyszłości, aby koszty opóźnień powstałych gdzie indziej w systemie były przerzucane na branżę transportu drogowego podkreśliła Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
---------

Na koniec należy przypomnieć, że w tachograf inteligentny drugiej generacji będą wyposażone od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy. Z jednej strony to nic zaskakującego, że urządzenia, które pomagają nam w życiu i w pracy są dostosowywane do postępu technicznego. Jednak tachografy samochodowe, które dotychczas kojarzone były z rejestracją aktywności kierowcy oraz niektórych parametrów pojazdu, takich jak prędkość czy przebyta droga zaczną pełnić nową i nieznaną dotąd rolę.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels