Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Spadające stawki i brak kierowców. Czy TSL udźwignie drugie półrocze 2025?

Utworzona: 2025-08-07


W drugim kwartale 2025 roku europejski rynek transportu drogowego osiągnął moment równowagi: indeksy stawek kontraktowych i spotowych zrównały się na poziomie 132,2 – wynika z najnowszego raportu Upply x Ti x IRU. Choć może to sugerować stabilizację rynku, szczegółowa analiza pokazuje szereg wyzwań i zmian, z którymi mierzy się branża.

Wskaźnik spotowy spadł kwartał do kwartału o 2,2 punktu, natomiast indeks stawek kontraktowych wzrósł w tym czasie o 1,2 punktu. W porównaniu rok do roku stawki spotowe są niższe o 2 punkty, a kontraktowe – wyższe o 0,7 punktu. Tym samym stawki spotowe osiągnęły najniższy poziom od IV kwartału 2023 roku. Po trudnym końcu 2024 roku wymiana towarowa drogą lądową między największymi gospodarkami UE – Niemcami, Francją, Polską, Włochami i Hiszpanią – zaczęła się odbudowywać. Niemniej tonaż międzynarodowy nadal pozostaje niższy niż rok wcześniej. Co istotne, rynek nadal zmaga się z poważnym deficytem kierowców – według raportu IRU brakuje obecnie 426 tysięcy zawodowych kierowców ciężarówek w Europie.

Koszty operacyjne w II kwartale 2025 pozostawały względnie stabilne. Ceny oleju napędowego spadły o 6,4% względem I kwartału, choć pod koniec okresu odnotowano odbicie w górę w związku z konfliktem zbrojnym pomiędzy Izraelem a Iranem. Wzrosły także opłaty drogowe – w niektórych krajach UE bardzo wyraźnie. Na przykład na Słowacji podwyżki sięgnęły aż 41% rok do roku, podczas gdy we Włoszech wyniosły 1,8%. Wyjątkiem była Łotwa, gdzie dla pojazdów EURO VI z naczepą nie odnotowano wzrostu.

Sektor transportu drogowego funkcjonuje obecnie w warunkach umiarkowanej presji popytowej. Choć krótko- i średnioterminowy popyt konsumencki pozostaje osłabiony szczególnie w obszarze dóbr uznaniowych sytuacja zaczyna się stabilizować. Produkcja przemysłowa w Europie powoli odbija. W czerwcu wskaźnik HCOB PMI osiągnął poziom 49,5 najwyższy od sierpnia 2022 roku. To nadal poniżej progu wzrostu (50 pkt), ale trend jest pozytywny.

Spadki stawek spotowych w dwóch kolejnych kwartałach z rzędu potwierdzają osłabienie krótkoterminowego popytu. Jednak analitycy wskazują, że poprawiające się fundamenty konsumpcyjne mogą w najbliższych miesiącach przełożyć się na wzrost aktywności detalicznej – a to może zwiększyć presję na stawki, zwłaszcza w segmencie spotowym. Nie bez znaczenia pozostają czynniki zewnętrzne. Nowe cła nałożone przez USA oraz niestabilność globalnych łańcuchów dostaw zwłaszcza rosnący import z Chin mogą przekształcić europejski krajobraz handlowy. Jeśli te przepływy wzrosną, popyt na usługi transportowe, szczególnie na trasach portowych, może również wzrosnąć, co doprowadzi do kolejnych podwyżek cen.

Eksperci wskazują, że w obecnym, stosunkowo stabilnym środowisku kosztowym, możliwe są stopniowe wzrosty stawek kontraktowych.

Widzimy oznaki odbudowy popytu, szczególnie po stronie przemysłu. Konsumpcja pozostaje słaba. W takich warunkach można spodziewać się dalszego wzrostu stawek kontraktowych, podczas gdy stawki spotowe nadal spadają. To może być okazja do tańszego transportu poza kontraktami w II połowie roku komentuje Michael Clover, dyrektor ds. rozwoju komercyjnego w Ti.
Warto odnotować, że liczba nowych rejestracji pojazdów ciężarowych wzrosła kwartał do kwartału o ponad 10%. To znak, że operatorzy rozszerzają swoje możliwości przewozowe. Niemniej problem niedoboru kierowców nadal pozostaje istotnym ograniczeniem zdolności operacyjnych wielu firm.

Z kolei Vincent Erard, dyrektor ds. strategii i rozwoju w IRU, ostrzega, że kolejne miesiące będą testem dla europejskiej logistyki.

Osłabienie popytu krajowego, nowe taryfy celne i wzrastająca zmienność w handlu światowym wystawią europejski ekosystem frachtowy na próbę. Przewoźnicy już dziś inwestują w zwiększanie pojemności i przechodzą na czystsze floty. Ale aby Europa pozostała konkurencyjna, konieczne jest wsparcie polityczne – infrastruktura, transgraniczny dostęp do kierowców, spójne regulacje wskazuje Erard, odnosząc się m.in. do niedawnych zmian przepisów dotyczących mas i wymiarów pojazdów EMS w Hiszpanii.
Zbieżność stawek spotowych i kontraktowych odzwierciedla kruchą równowagę na rynku. Popyt jest nadal umiarkowany, a presja cenowa na rynku spot niska. Przewoźnikom trudno przerzucać rosnące koszty na klientów, co ogranicza ich zdolność inwestycyjną. Może to skutkować trudnościami z dostępem do przepustowości, gdy popyt zacznie silniej odbijać Thomasa Larrieu, CEO firmy Upply.
Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels