Nowe pojazdy użytkowe
🔸 W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowano znaczny wzrost sprzedaży nowych samochodów ciężarowych w UE (+19,4%), do 86 455 sztuk. Wszystkie kraje członkowskie z wyjątkiem Danii (-8,9%) istotnie zwiększyły sprzedaż, w tym cztery największe rynki: Niemcy (+20,9%), Francja (+12,4%), Polska (+19,1%) i Włochy (+9,5%).🔸 W pierwszym kwartale br. rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE odnotowały godny uwagi wzrost o 7,7% do 355 553 sztuk, głównie dzięki niskiej podstawie do porównania w ubiegłym roku. Hiszpania zarejestrowała znaczny wzrost o 31,2%, osiągając 34 200 szt.. Bardziej umiarkowane tempo wzrostu wykazały Niemcy i Włochy (odpowiednio +9,2% i +7%). Z kolei Francja zaliczyła spadek o 3,0%, ale nadal prezentowała najwyższy wolumen rejestracji z liczbą 87 842 sztuk.
🔸 Nowe średnie i ciężkie autobusy podskoczyły o 15,5% do 7 309 sztuk. Francja może pochwalić się najwyższymi wynikami - 24 107 sztuk, ze wzrostem o 23,5%. Pozostałe główne rynki uzyskały imponujące rezultaty, w tym Hiszpania (+68,7%), Włochy (+64,1%) i Niemcy (+16,2%).
Nowe pojazdy użytkowe według rodzaju paliwa
🔸 Ciężarowe powyżej 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"Samochody ciężarowe z silnikiem Diesla wciąż są najczęściej wybierane przez nabywców w UE, stanowiąc 96,1% wszystkich nowych rejestracji w pierwszym kwartale br. Liczba rejestracji pojazdów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym zwiększyła się o 19,4%, przy czym większość państw członkowskich osiągnęła dwu- lub trzycyfrowy wzrost. Odnotowując imponujący wzrost o 408,5%, pojazdy ładowane elektrycznie stanowią obecnie 1,1% wszystkich samochodów ciężarowych w UE - 939 sztuk.
🔸 Nowe samochody dostawcze do do 3,5 t - "dostawcze"
W pierwszym kwartale br. diesel nadal dominował na unijnym rynku samochodów dostawczych, stanowiąc 84,5% całego rynku. Chociaż rejestracje vanów z silnikami wysokoprężnymi wzrosły o 4,5%, ich udział w rynku zmniejszył się z 87,2% w 2022 roku. Wynik ten utrzymał się głównie dzięki trzem najważniejszym krajom bloku: Hiszpania (+28,2%), Włochy (+12,2%) i Niemcy (+7%). Samochody dostawcze zasilane energią elektryczną osiągnęły największy wzrost spośród wszystkich rodzajów paliwa (+77%), licząc 259 449 sztuk. Elektryczne vany stanowią obecnie 6,2% wszystkich rejestracji samochodów dostawczych w UE, co oznacza wzrost z 3,8% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.
🔸 Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t
Sprzedaż nowych autobusów z napędem elektrycznym w UE wzrosła o 47,1% do 1 053 sztuk, zdobywając w pierwszym kwartale 2023 roku udział w rynku na poziomie 14,4%. Pierwszy i trzeci największy rynek, Francja i Hiszpania, odnotowały trzycyfrowy wzrost (odpowiednio +136,7% i +491,3%). Autobusy elektryczne z napędem hybrydowym również zyskały na popularności (sprzedaż wzrosła o 146,9%), a udział w rynku wzrósł z 6,8% do 14,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. Na ten wynik wpłynął przede wszystkim imponujący wzrost we Francji (+1,255%) i wyraźne zwyżki w Niemczech (+42,4%), które łącznie odpowiadają za ponad połowę wszystkich autobusów hybrydowych zarejestrowanych w UE. Niemniej jednak, pomimo przejścia na modele hybrydowe, autobusy z silnikiem diesla nadal utrzymują największy udział w rynku na poziomie 61%.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego/ACEA