
Najstarszym eksponatem był pojazd platformowy Mercedes-Benz L 3000 S z 1939 r., którego wyprodukowano około 16 500 sztuk. „S” oznacza standard, co w tym wypadku odnosiło się do napędu na tylne koła. Czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 65 z komorą wstępną i pojemnością skokową 4850 cm³ zapewnia moc 51 kW (70 KM) i współpracuje z pięciobiegową skrzynią biegów. Dzięki temu trzytonowy pojazd z ramą drabinową i sztywnymi osiami był w stanie osiągnąć prędkość do 70 km/h. Już wtedy inżynierowie Mercedesa-Benza starali się jak najbardziej ograniczyć zużycie oleju napędowego, osiągając jak na owe czasy rekordowo niski wynik: 18 litrów na 100 km.
W 1951 roku powstał model L 5000 o pojemności 7274 cm3, mocy 88 kW (120 KM) i ładowności pięciu ton, który w Karlsruhe wystawiony był w wersji platformy z plandeką. Jako następca modelu L 4500 zawiera posiadał najnowocześniejsze wówczas wyposażenie. Został wyprodukowany w fabryce Gaggenau. Podstawowa konstrukcja tej ciężarówki z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym z komorą wstępną o zaokrąglonych kształtach przetrwała ponad 20 lat i była produkowana do 1963 roku.

Model L 315 to ciężarówka z długą maską. Łącznie w latach 1950-1958 w zakładach w Gaggenau wyprodukowano ponad 13 700 takich pojazdów z 6-biegową manualną skrzynią biegów, zarówno wywrotek jak i ciągników siodłowych z napędem na tylne koła i sprzedawanych z oznaczeniem L 6600 w latach 1950-1955. Model wystawiony na pokazie był wariantem wywrotki LAK 315 z napędem na wszystkie koła z 1955 roku. Pojazd posiadał 6-cylindrowy silnik OM 315 z komorą wstępną, o mocy 107 kW (145 KM) i pojemności skokowej 8276 cm³. W 1957 roku do gamy modeli dodano wersję z kabiną nad silnikiem i napędem na tylne koła; wyprodukowano 2480 egzemplarzy tego modelu.
Na pokazie można było również obejrzeć rzadki model zwany potocznie „stonogą”: ta trzyosiowa, 16-tonowa ciężarówka oznaczona numerem LP 333 z 1960 r. jest jednym z nielicznych sprawnych egzemplarzy wyposażonych w podwójną oś przednią.

W owym czasie wyprodukowano tylko 1833 sztuk z tej wyjątkowej serii, która stanowiła rozwiązanie będące odpowiedzią na przepis wprowadzony przez ówczesnego ministra transportu Hansa-Christopha Seebohma, dzięki któremu producent mógł zwiększyć ładowność zachowując taką samą dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. 6-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 326 z komorą wstępną i pojemnością skokową 10 809 cm³ zapewnia moc 147 kW (200 KM) i pozwala pojazdowi osiągnąć maksymalną prędkość 84 km/h. Napęd jest przekazywany na tylne koła za pomocą sześciobiegowej skrzynia biegów.
„Najmłodszym” członkiem rodziny samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz prezentowanym w Karlsruhe był LP 608 z roku 1965: lekki pojazd platformowy z krótką sześcienną kabiną. Egzemplarz miał taki sam kolor jak pierwszy samochód ciężarowy, który 14 lipca 1965 roku zjechał z linii produkcyjnej w zakładzie w Wörth. Najważniejsze dane modelu LP 608: czterocylindrowy rzędowy OM 314 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 59 kW (80 KM), pojemność skokowa 3783 cm³, przekładnia 5-biegowa, napęd na tylne koła i prędkość maksymalna do 80 km/h.

Źródło i zdjęcia: Daimler AG