Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Państwa UE nie garną się do stworzenia odpowiednich punktów, co martwi przewoźników i producentów

Utworzona: 2023-03-22


Terminowe uruchomienie infrastruktury paliw alternatywnych jest podstawowym warunkiem udanego wdrożenia pojazdów bezemisyjnych na dużą skalę, jednak państwa członkowskie nie wykazują żadnych oznak poparcia dla tych ambicji.

Komisja Europejska opublikowała długo oczekiwaną propozycję dotyczącą norm emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich. Cele są ambitne: do roku 2030 100% nowo sprzedawanych autobusów ma mieć napędy bezemisyjne, natomiast udział nowych bezemisyjnych samochodów ciężarowych i autokarów ma wynieść 90% do roku 2040 ⬅KLIK.

Ponieważ pojazdy zeroemisyjne potrzebują gęstej sieci stacji ładowania i tankowania, Komisja Europejska zaproponowała prawodawcom unijnym rozporządzenie, które zobowiąże państwa członkowskie do stworzenia minimalnej sieci infrastruktury paliw alternatywnych w całej UE. Przedstawiła też ambitną propozycję w tym zakresie, którą rozwinął jeszcze Parlament Europejski. Stanowisko Rady Europejskiej wskazuje jednak na brak dużego zaangażowania w realizację ogromnych inwestycji niezbędnych do budowy infrastruktury.

Te dwa stanowiska stoją w wyraźne sprzeczności. Na razie nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie uda się osiągnąć porozumienie w tej sprawie. Zwiększa to obawy przewoźników i producentów pojazdów co do szybkiego tempa dekarbonizacji sektora transportu drogowego.

W lipcu 2021 r. ogłoszono zmianę przepisów UE dotyczących wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych. Ponieważ zbliżamy się do przyszłorocznych wyborów do Parlamentu Europejskiego, minęło wystarczająco dużo czasu, aby unijni decydenci ustalili odpowiednie ramy umożliwiające komercyjnym przewoźnikom drogowym przejście na pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi. Mimo to nie widać oznak szybkiego porozumienia między ustawodawcami, a tym bardziej porozumienia, które byłoby wystarczająco ambitne. Choć mamy nadzieję, że poseł do Parlamentu Europejskiego Ismail Ertug będzie w stanie przeforsować pragmatyczne stanowisko, nasz list ma być sygnałem alarmowym dla wszystkich negocjatorów, aby urzeczywistnili ekologizację transportu powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU.
Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels