Ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne odpowiadają za ponad 6% całkowitej emisji gazów cieplarnianych (GHG) w UE i ponad 25% emisji gazów pochodzących z transportu drogowego. Te zaostrzone normy emisji zapewniłyby, że ten segment sektora transportu drogowego przyczyni się do przejścia na mobilność bezemisyjną oraz cele UE w zakresie klimatu i zerowego zanieczyszczenia.
Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężarowych w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności:
❌redukcja emisji o 45% od 2030 r.;
❌65% redukcji emisji od 2035 roku;
❌redukcja emisji o 90% od 2040 r.
Komisja proponuje również, aby od 2030 r. wszystkie nowe autobusy miejskie były bezemisyjne. Zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu i REPowerEU niniejszy wniosek będzie miał również pozytywny wpływ na transformację energetyczną poprzez zmniejszenie popytu na importowane paliwa kopalne oraz zwiększenie oszczędności energii i wydajności w unijnym sektorze transportu. Przyniesie korzyści europejskim przewoźnikom i użytkownikom w postaci obniżenia kosztów paliwa i całkowitego kosztu posiadania oraz zapewni szersze zastosowanie bardziej energooszczędnych pojazdów. Poprawi również jakość powietrza, zwłaszcza w miastach , oraz zdrowie Europejczyków.
Źródło: Komisja Europejska
Utworzona: 2023-02-14