Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Liczba zarejestrowanych ciężarówek w Unii Europejskiej ponownie spada

Utworzona: 2022-09-29


Obniżyły się one ponownie w lipcu i sierpniu 2022 roku - odpowiednio o 17,4% i 8,0% - notując czternasty z rzędu miesiąc spadkowy.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

Ostry spadek rejestracji samochodów dostawczych był głównym czynnikiem, który przyczynił się do ogólnego skurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie kluczowe rynki UE poniosły straty w miesiącach letnich, z wyjątkiem Hiszpanii, która zapewniła sobie wzrost w sierpniu (+11,5%).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. wolumen sprzedaży pojazdów użytkowych zmniejszył się o 18,8% do 1 mln sztuk zarejestrowanych w całej UE. Cztery największe rynki regionu poddały się temu negatywnemu trendowi, na czele z Hiszpanią (-25,2%), Francją (-21,5%), Niemcami (-17,1%) i Włochami (-11,1%), które jak dotąd odnotowały dwucyfrowe spadki w tym roku.

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"

Unijny rynek nowych samochodów dostawczych poniósł dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6%), jak i w sierpniu (-12,1%), ponieważ utrzymujące się problemy z łańcuchem dostaw nadal miały wpływ na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem dodatniego wyniku sierpniowego w Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki UE wykazały w okresie letnim ujemne rezultaty.

Od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, co oznacza spadek o 22,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje zmniejszyły się o 23,6% r/r. Inne wiodące kraje w UE również zarejestrowały straty, w tym Hiszpania - która doświadczyła najbardziej gwałtownego spadku procentowego (-29,9%) - Niemcy (-20,2%) i Włochy (-12,4%).

NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE od 16t (bez autobusów) - "ciężkie samochody ciężarowe"

Rejestracje nowych pojazdów ciężarowych w UE powróciły w sierpniu na ścieżkę wzrostu (+18,1%), po lipcowym płaskim poziomie (-0,5%). Polska - jeden z największych rynków samochodów ciężarowych w regionie - w dużej mierze przyczyniła się do tego dodatniego wyniku, zwiększając sprzedaż o 35,4%. Pozostałe kluczowe rynki UE także zanotowały solidne wzrosty: Hiszpania (+27,4%), Włochy (+17,6%), Francja (+8,0%) i Niemcy (+4,4%).

Jak dotąd w 2022 roku rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE umiarkowanie obniżyły się o 0,6%, pomimo wzrostu w ubiegłym miesiącu. Z wyjątkiem Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki Europy Zachodniej wypadły gorzej niż w 2021 roku: Niemcy (-6,1%), Francja (-1,8%) i Włochy (-1,6%).

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t (bez autobusów) - "ciężarówki"

W segmencie ciężkich samochodów ciężarowych nadal utrzymywał się trend wzrostowy, a solidne zwyżki zostały osiągnięte w lipcu (+2,8%) i przede wszystkim w sierpniu (+24,4%). Lipcowy wynik był w dużej mierze stymulowany przez kraje Europy Środkowej (+15%). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, w którym prawie wszystkie rynki UE zarejestrowały silne wzrosty.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku unijny rynek ciężkich pojazdów użytkowych pozostał na dodatnim poziomie, dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły o 2,7% r/r do 165 908 sztuk. Kluczowe rynki regionu zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy wykazały niewielki spadek (-1,8%), natomiast Hiszpania i Francja osiągnęły wzrost w tym ośmiomiesięcznym okresie (odpowiednio +9,9% i +1,9%).

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t

Segment autobusów i autokarów w UE nadal zmagał się z trudnościami w okresie letnim (-23,1% w lipcu i -21,5% w sierpniu). Wśród kluczowych krajów UE, Niemcy i Francja wykazały spadki w obu miesiącach. Natomiast Hiszpania osiągnęła olbrzymi wzrost w sierpniu (+182,9%).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów zmniejszyła się o 5,4% przy 18 084 sprzedanych pojazdach w całej UE, ponieważ spadki z ostatnich miesięcy przełożyły się na ujemne wyniki. Najsilniejszy kryzys dotknął Niemcy (-24,4%), następnie Włochy (-16,1%) i Francję (-14,3%). Z kolei Hiszpania zwiększyła swój udział w rynku (+40,9%).

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels