Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wyjątkowe ciężarówki

Utworzona: 2021-11-06


18 sierpnia 1896 roku Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszą na świecie ciężarówkę napędzaną silnikiem. Pojazd został sprzedany przez Daimlera londyńskiej firmie motoryzacyjnej o nazwie British Motor Syndicate.

125 lat później ze Stuttgartu do Londynu przybyła naczepa ciągnięta przez najnowszy model Actrosa, w której przewieziono dwie zabytkowe ciężarówki. Tym samym, obchodzący 25. rocznicę powstania model Actros przewiózł całe dziedzictwo 275 lat pojazdów użytkowych.


Wystawa została zorganizowana z okazji 125-lecia ciężarówki i narodzin Actrosa. Znalazła się na niej wierna replika pierwszej ciężarówki Daimlera z roku 1896, która wyglądała jak wóz konny z silnikiem i bez dyszla. Została zbudowana w roku 1990 i kosztowała ok. 100 000 marek niemieckich. Ciężarówka z 1896 roku była wyposażona w umieszczony z tyłu czterocylindrowy silnik o nazwie „Phoenix”, o mocy 4 KM i poj. 1,06 litra, pochodzący z samochodu osobowego. Daimler połączył go z tylną osią za pomocą paska. Pojazd posiadał sprężyny chroniące wrażliwy silnik przed wstrząsami wytwarzanymi podczas jazdy na twardych żelaznych kołach.


Druga zabytkowa ciężarówka to oryginalny pojazd, który kiedyś znajdował się w Muzeum Transportu w Dreźnie. W 1898 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach przenieśli dwucylindrowy silnik Phoenix, który wcześniej był montowany z tyłu na przód umieszczając go pod siedzeniem kierowcy w pojeździe o mocy 6 KM, przy czym czterobiegowy napęd pasowy został również przeniesiony do przodu. Jednak to rozwiązanie nadal pozostawiało wiele do życzenia. W tym samym roku ciężarówka otrzymała cechy konstrukcyjne, które do dziś występują w nowoczesnych samochodach ciężarowych i które miały umożliwić zwiększenie mocy i ładowności: silnik został umieszczony z przodu, przed przednią osią. Swoją moc 10 KM przekazywał za pośrednictwem czterobiegowego napędu pasowego oraz wału przenoszącego napęd z przodu na tylne koła za pomocą przekładni zębatej.

Actros wybrany do transportu zabytkowych ciężarówek rozpoczął swoją podróż do Londynu – podobnie jak jego historyczny poprzednik – z Stuttgartu-Bad Cannstatt.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels