Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Poczucie wolności

Utworzona: 2021-05-23


Tajniki Muzeum Mercedes-Benz: CB radio.

Jak urozmaicić sobie podróż, gdy możliwości rozrywki są ograniczone? Do lat 80. większość samochodów była wyposażona jedynie w radio - medialny odpowiednik ulicy jednokierunkowej. Kierowca mógł jedynie słuchać wiadomości lub muzyki. A co jeśli miał ochotę pogadać? Istniały co prawda telefony samochodowe, ale kosztowały prawie tyle, co mały samochód.

Radio dla wszystkich

Wypełnieniem istniejącej luki było radio CB. Angielski skrót oznacza „pasmo obywatelskie”, które w USA istniało od lat czterdziestych XX wieku, a w Niemczech zostało uruchomione 1 lipca 1975 r., wraz z wejściem w życie „przepisów na temat użytkowania instalacji radiotelefonicznych małej mocy w zakresie częstotliwości od 26,960 do 27,280 MHz”.

Swoboda mówienia

Wreszcie pojawiła się sięgnięcia po proste urządzenie i rozpoczęcia rozmowy bez konieczności odbywania długiego szkolenia radiowego. Wcześniej tylko licencjonowani radioamatorzy i użytkownicy posiadający specjalne zezwolenia mogli korzystać z fal radiowych. Komunikacja radiowa była też dozwolona dla grup zawodowych, które jej potrzebowały - takich jak służby bezpieczeństwa i służby ratunkowe lub taksówkarze. Każda z nich miała swoje własne częstotliwości.

Podstawowe informacje

CB radio miało oczywiście swoje ograniczenia. Moc nadawania była bardzo niska, podobnie jak zasięg. Przy dobrych warunkach i mając odpowiednią antenę zasięg wynosił kilka kilometrów. Ponadto stacjonarne systemy radiowe wymagały zezwoleń, nie wolno było nawiązywać połączeń między dwiema stałymi stacjami, ani z użytkownikami z zagranicy. Jednak żadne z tych ograniczeń nie osłabiło popularności CB radia. I nic dziwnego – korzystania z niego było darmowe. Jedynym kosztem był zakup sprzętu.

Poczucie wolności

Kluczowym pojęciem był termin „stałe położenie”, a raczej jego odwrotność, ponieważ CB radio zyskało popularność właśnie jako środek komunikacji w zastosowaniach mobilnych. Istniały radia dwukierunkowe do montażu w pojazdach, przeważnie z mikrofonem na spiralnym kablu. Jedna z takich wersji jest prezentowana na wystawie „33 dodatki”. Aby zapewnić większą przenośność, dostępne były urządzenia ręczne z anteną teleskopową. W Niemczech nazywano je „ogórek ręczny” (Handgurke). Obsługa odbywała się za pomocą jednego przycisku. Po naciśnięciu, wypowiadane słowa szły w eter. Każdy, kto był w zasięgu na tej samej częstotliwości, mógł je usłyszeć.


Powszechność

Radio CB zyskało status hobby. Znalazło się też wielu zawodowych użytkowników, którzy docenili jego zalety. Było to idealne rozwiązanie kierowców ciężarówek na trasach dalekobieżnych. Wreszcie mogli się z łatwością ze sobą porozumiewać. Wiele ciężarówek nosiło tzw. „skipy”, czyli indywidualne pseudonimy. Kierowca ciężarówki łapał za mikrofon, a widząc przejeżdżającego obok kolegę, zaczynał rozmowę: „Mysz Pustyni do Black Jacka, jak leci?” - „Hej, Mysz Pustyni, znowu w trasie, co?”

Społeczność

Ze względu na swoje zalety, radio CB stało się prekursorem współczesnych mediów społecznościowych. Umożliwiało wymianę wiadomości z podobnie myślącymi ludźmi w ten sam sposób.

Dzisiejsze radio CB

Telefon komórkowy już dawno zastąpił radio CB w wielu obszarach. Jednak technologia jest ciągle używa przez pozostaje dalekobieżnych kierowców ciężarówek. Jak za dawnych lat informują się wzajemnie o trasie przejazdu, ewentualnych kontrolach policyjnych, wolnych miejscach parkingowych, miejscach do spania i restauracjach. Mogą nawet komunikować się z wieloma osobami jednocześnie. Jedyna rzecz, która nie jest już dozwolona po zeszłorocznych zmianach w przepisach to trzymanie mikrofonu w dłoni. Ale także w tym wypadku dostępne są opcje obsługi bez użycia rąk.

Źródło: Daimler
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels