Eksperci przeanalizowali postępy Niemiec, Holandii, Szwecji, Hiszpanii i Polski w sześciu kluczowych obszarach: rozwoju infrastruktury ładowania, regulacji prawnych, systemów zachęt finansowych, dostępności pojazdów, poziomu gotowości rynku oraz zaangażowania branży TSL. Zestaw wskaźników KPI pozwolił ocenić stopień przygotowania każdego z krajów względem lidera – oferując przejrzysty obraz sytuacji i potencjału dalszego rozwoju.
Polska, choć zaliczana do kluczowych graczy europejskiej logistyki, wciąż zmaga się z brakami infrastrukturalnymi i niewystarczającymi mechanizmami wsparcia dla firm transportowych inwestujących w pojazdy zeroemisyjne. W raporcie zwrócono uwagę na potrzebę jasnych ram regulacyjnych oraz intensyfikacji działań publicznych i prywatnych w zakresie modernizacji flot. Wnioski z badania mają służyć jako punkt wyjścia do dalszej debaty wśród decydentów – zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym. Eksperci ECTA apelują o bardziej spójną politykę wsparcia w całej UE oraz wdrażanie najlepszych praktyk, które pozwolą przyspieszyć zieloną transformację sektora TSL.
Droga do bezemisyjnego transportu ciężarowego w Europie wymaga zaangażowania, koordynacji i inwestycji. Ale – jak podkreślają autorzy raportu – fundamenty tej zmiany już istnieją. Teraz kluczowe jest ich właściwe wzmocnienie i konsekwentne działanie.
Streszczenie i pełny raport
Źródło: Clean-trucking
Utworzona: 2025-04-20