Nie ma dowodów na to, że nakazy zakupu przyspieszą ekologizację. Co więcej, trudno zrozumieć, czym kierowała się Komisja opowiadając się za tak bezprecedensową interwencję w gospodarkę wolnorynkową poprzez próbę regulacji popytu, zwłaszcza gdy brak dowodów na to, że mechanizmy rynkowe nie sprawdzają się w tym przypadku. Zielony Ład znajduje się obecnie w fazie eksperymentalnej. Choć warunki umożliwiające tę transformację jeszcze nie istnieją, UE już myśli o środkach interwencyjnych, typowych dla gospodarki planowej. Takie podejście jest niedopuszczalne z punktu widzenia operatorów transportu powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa UE.Sygnatariusze podkreślają, że dobrowolne wysiłki operatorów flot, wspierane przez rozwój infrastruktury i zachęty fiskalne, już okazały się skuteczne. Narzucanie nakazów zakupowych grozi zakwestionowaniem podstaw wolnego rynku i podważa zobowiązanie Europy do zachowania neutralności technologicznej, zasady zapisanej w wytycznych politycznych przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.
W liście przedstawiono główne obawy, w tym:
• Zaburzenie funkcjonowania rynku: nakazy mogą zawyżać ceny pojazdów elektrycznych.
• Luki w infrastrukturze: brakuje stacji ładowania i tankowania wodoru a przepustowość sieci energetycznych jest niewystarczająca.
• Ograniczenia technologiczne: nakazy niesprawiedliwie ograniczają wybór do napędów akumulatorowych i ogniw paliwowych wodorowych, z pominięciem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych.
Sygnatariusze wzywają do stosowania sprawdzonych, praktycznych i rynkowych środków w celu przyspieszenia ekologizacji flot korporacyjnych, w tym:
• Rozbudowa infrastruktury ładowania i tankowania wraz z ustanowieniem wiążących celów dla całej UE.
• Ulepszenie sieci elektroenergetycznych UE w celu zaspokojenia zwiększonego popytu.
• Wprowadzenie zachęt fiskalnych w celu zwiększenia dostępności wszystkich technologii pojazdów bezemisyjnych.
• Poparcie dla szerokiej definicji pojazdów bezemisyjnych, w tym zaawansowanych hybryd typu plug-in i pojazdów zasilanych paliwem odnawialnym.
Źródło: IRU