Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Bez polskich przewoźników europejski rynek by stanął

Utworzona: 2024-06-02


Transport drogowy to krwiobieg europejskiej gospodarki. Polscy przewoźnicy są jego kluczowym elementem.

Transport drogowy ma ogromne znaczenie dla polskiej i europejskiej gospodarki. Agencja badawcza Transport Intelligence prognozuje, że w 2024 roku rynek europejskiego transportu drogowego wzrośnie o 1,7 proc. Według raportu Eurostatu, zwiększy się też udział polskich przewoźników w unijnym rynku. W 2022 roku 20,1 proc. przewozów na terenie Unii Europejskiej, liczonych w tonokilometrach, wykonano ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce, rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 19,8 proc. W ostatnich latach transport międzynarodowy stawia jednak przed przewoźnikami wiele wyzwań. Pojawiające się co chwila nowe przepisy, zarówno unijne, jak i w poszczególnych krajach, zmieniające się warunki, napięta sytuacja geopolityczna, a wreszcie kwestie bezpieczeństwa, sprawiają mniej doświadczonym uczestnikom rynku niemałe kłopoty.

Jak podaje GUS, polski eksport wyrażony w dolarach wyniósł w 2023 roku 318,0 mld USD. Największym rynkiem zbytu dla produktów znad Wisły jest Unia Europejska, a szczególnie Niemcy (28 proc. udziału), Czechy (6,3 proc.) i Francja (6,1 proc.). Co więcej poziom eksportu wzrósł rok do roku o 4,1 proc.3 Jak widać, polscy przedsiębiorcy konsekwentnie rozwijają swoją sprzedaż i zdobywają kolejne rynki. Powoli zauważyć też można tendencję do przenoszenia do Polski fabryk z krajów starej UE. Jest to dla producentów korzystne ze względów ekonomicznych, ale wpłynie również na wzrost zapotrzebowania na transport. W obliczu tak dużej konkurencji, wybór operatora logistycznego może mieć kluczowe znaczenie dla relacji z partnerami biznesowymi. Trzeba bowiem pamiętać, że w kontaktach międzynarodowych, to właśnie przewoźnik ma najczęściej kontakt z odbiorcą naszych towarów.

Kluczowa jest więc niezawodność i częstotliwość transportów. Regularne linie obsługiwane przez operatora i stały harmonogram tras to dobra podstawa, która pomaga zoptymalizować operacje logistyczne. Największy regularny ruch widać oczywiście na drogach prowadzących do naszego zachodniego sąsiada.

Miesięcznie wykonujemy około 1000 transportów między Polską a Niemcami. Realizujemy wysyłki do wszystkich niemieckich landów. Dodatkowo oferujemy transporty kabotażowe na tym terenie potwierdza tendencję Magdalena Wójcik, Senior Business Development Manager FM Logistic CE.
Stałe trasy, przy jednoczesnym łączeniu dostaw dla kilku klientów to rozwiązanie doskonałe w przypadku niedużych wolumenów. Konsolidacja ładunków różnych klientów w ramach jednego przejazdu to duża optymalizacja kosztów, a regularne, wykonywane z dużą częstotliwością transporty, to dla producenta lub dystrybutora gwarancja szybkiej realizacji zlecenia. Operatorzy, poza stałymi trasami, wykonują też przejazdy dedykowane potrzebom konkretnych klientów. Wybór zależy od wolumenu, celu i etapu rozwoju biznesu eksportera.

Wiemy, że nie wszystkie potrzeby wysyłkowe można zaspokoić za pomocą standardowych harmonogramów, dlatego, poza stałymi liniami, oferujemy dystrybucję na żądanie wyjaśnia Magdalena Wójcik.
Niezależnie od skali biznesu, wielkości ładunków, czy częstotliwości zleceń, doświadczony operator logistyczny to dla eksportera istotny partner, którego profesjonalizm i know how mogą bezpośrednio przyczynić się do rozwoju biznesu klienta.

Do najpopularniejszych towarów eksportowych w Polsce należą: maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (38,2 proc.), towary przemysłowe sklasyfikowane wg surowca, np.: materiały budowlane, wyroby przemysłu papierniczego, czy odzieżowego (16,9 proc.), różne wyroby przemysłowe (16,3), żywność i żywe zwierzęta (11,9 proc.) oraz chemikalia i produkty pokrewne (9,2 proc.). Podobnie wygląda czołówka towarów importowanych. Do transportu wielu z tych produktów konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków, m.in. kontrolowanej temperatury. Warto więc zwrócić uwagę jaką flotą dysponuje operator logistyczny, któremu zlecamy transport.

Jakość floty oraz doświadczenie i wyszkolenie kierowców mają też ogromny wpływ na bezpieczeństwo ładunków. Jak pokazują dane Transported Asset Protection Association (TAPA) to właśnie w krajach Europy Zachodniej, szczególnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech odnotowuje się najwięcej prób kradzieży przewożonych towarów. Poza wyborem najbezpieczniejszych tras i przestrzeganiem procedur bezpieczeństwa, odpowiedzialni operatorzy logistyczni używają do kontroli innowacyjnych rozwiązań.

Nasza flota, w skład której wchodzi ponad 500 nowoczesnych naczep, wyposażona jest w zabezpieczenia alarmowe na wypadek nieplanowanego otwarcia tylnych drzwi oraz rozwiązania telematyczne do kontroli wszystkich parametrów transportu, zaczynając od pomiaru ciśnienia w oponach, po parametry przewożonego ładunku i agregatu chłodniczego. Nasi klienci mają też możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym od załadunku po dostawę, dzięki czemu znają ich bieżący status mówi Marek Ziarkiewicz, Dyrektor Operacyjny Transportu Krajowego i Sprzedaży w Polsce, FM Logistic CE.
Takie narzędzia pozwalają operatorowi niezwłocznie zareagować na każdą niepokojącą zmianę i zapobiec kradzieży lub w porę powiadomić odpowiednie służby. Jest to szczególnie ważne w przypadku towarów high-value, o dużej wartości jednostkowej.

Kompleksowa obsługa transportowa jakiej oczekują obecnie producenci i dystrybutorzy wykracza daleko poza sam przewóz towarów z punktu A do puntu B. Czołowi operatorzy oferują też szereg usług dodatkowych. W przypadku transportów drobnicowych jest to przede wszystkim krótkoterminowe przechowywanie w magazynach przeładunkowych, które pozwala na konsolidację przesyłek różnych klientów i optymalizację kosztów. Inną usługą około transportową jest tzw. serwis stand-by-trailer.

To nic innego jak naczepa pozostawiona na placu klienta, która jest ładowana często w niestandardowych godzinach i odbierana w wyznaczonym oknie czasowym. Takie rozwiązania są idealne w przypadku sektora fashion, gdzie zamówienia spływają przez całą dobę. Usługa gwarantuje optymalizację załadunku i przyspiesza dostawę do klienta w sklepie tłumaczy Magdalena Wójcik z FM Logitistic.
W przypadku branż szczególnie wymagających, np. farmaceutycznej, ale też e-commerce, operatorzy oferują transport z podwójną obsadą, co pozwala nieprzerwanie pokonać tysiące kilometrów i znacznie przyspieszyć czas dostawy. Bogata, różnorodna oferta, wysokiej jakości flota, nowoczesne zabezpieczenia i doświadczeni kierowcy to kombinacja, która gwarantuje sprawny i precyzyjny transport międzynarodowy dystrybutorom i producentom, zarówno tym od lat obsługującym rynki zagraniczne, jak i tym, którzy dopiero się do tego przymierzają,. Terminowe, dobrze zaplanowane i bezpieczne dostawy mogą realnie wpływać na rozwój przedsiębiorstwa, ponieważ stanowią największe atuty w budowaniu biznesu z zagranicznymi partnerami.

Źródło: FM Logistic
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels