Nowe bezpieczne i chronione parkingi dla ciężarówek (SSTPA) wybudowane dzięki dofinansowaniu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) powinny być zgodne ze standardami UE przyjętymi w kwietniu 2022 r. Unijne normy określają minimalny poziom usług, jakie bezpieczne parkingi muszą zapewniać kierowcom zawodowym. Lista obejmuje urządzenia sanitarne dostosowane do potrzeb obu płci, usługi gastronomiczne, dostępność Internetu, dostęp do energii elektrycznej oraz zapewnienie punktów i procedur kontaktu w sytuacjach awaryjnych.
Z zadowoleniem przyjmujemy przyznanie dodatkowych funduszy dla naszego sektora. Decydenci wysłuchali nas i rozszerzyli zakres dofinansowania, aby obejmował całość sieci kompleksowej. Zobaczymy, czy w ramach instrumentu „Łącząc Europę” zostaną przyznane dodatkowe środki finansowe. Mamy szczerą nadzieję, że tak będzie powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. doradztwa w UE.Według badania z 2019 r. w Unii Europejskiej dostępnych jest 300 000 miejsc parkingowych dla ciężarówek, a do zaspokojenia całkowitego zapotrzebowania brakuje 100 000 miejsc. Tylko 7 000 miejsc, czyli mniej niż 3% istniejących miejsc parkingowych w UE, znajduje się na certyfikowanych obszarach chronionych. Aby zachęcić do składania wniosków, które zostaną zaakceptowane, potrzebne są nowe rozwiązania, takie jak nowelizacja wymogów w zakresie współfinansowania prywatnego. W zależności od lokalizacji parkingów wysokość dofinansowania prywatnego jest różna, co może zniechęcać wielu potencjalnych wnioskodawców. Tym razem wnioski mogą składać podmioty zainteresowane realizacją konkretnego projektu w kompleksowej sieci TEN-T. Decydenci UE zaangażowani w trwającą nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci, które ustala wymogi dla państw członkowskich w zakresie budowy parkingów SSTPA w całej sieci – będą musieli wziąć pod uwagę tę zmianę, ponieważ terminy zaproponowane we wniosku Komisji Europejskiej nie są wystarczająco ambitne. IRU wezwała państwa członkowskie do rozważenia rozporządzenia TEN-T jako narzędzia ułatwiającego budowę parkingów. Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa 30 stycznia 2024 r.
Temat parkingów dla samochodów ciężarowych, na których kierowcy zawodowi mogą czuć się bezpiecznie oraz korzystać z dobrego zaplecza sanitarnego od lat powraca jak bumerang. Niedawno pisaliśmy o hiszpańskich parkingach, na których brakuje niezbędnych udogodnień takich jak prysznice, toalety, możliwość zakupu żywności i napojów oraz łącze internetowe.
Pod koniec zeszłego roku niemiecki automobilklub ADAC po raz pierwszy zbadał, jak poważny jest brak miejsc parkingowych dla ciężarówek wzdłuż niemieckich autostrad i w jakim stopniu pogarsza to bezpieczeństwo na drogach. Według oficjalnych szacunków w Niemczech brakuje obecnie ponad 20.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek. Dla kierowców zawodowych, którzy są zobowiązani do przestrzegania regularnych okresów odpoczynku, stanowi to duże obciążenie, a dla innych użytkowników dróg nieprawidłowo zaparkowane ciężarówki stwarzają czasem duże zagrożenie.
W ocenie zawodowych kierowców krajem o najgorszych warunkach odpoczynku na postojach dla samochodów ciężarowych i zestawów składających się z ciągnika siodłowego i naczepy są Niemcy, na które wskazało w 32 procentach odpowiedzi. A drugie niechlubne miejsce zajmują wspólnie (ex aequo) Francja i Belgia (po 16 procent odpowiedzi), o czym świadczą wyniki ankiety przeprowadzonej przez Iwonę Blecharczyk na prośbę związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Możliwość odświeżenia się, wzięcia prysznica czy skorzystania z toalety to podstawowe potrzeby kierowców ciężarówek w trasie. Jednak zaplecza sanitarne, które spotykają na swoje drodze niejednokrotnie sprawiają, że włos się na głowie jeży. Brak dostępu do ciepłej wody, papieru toaletowego czy niedomykające się kabiny to najmniejszy problem, o czym informowali nas kierowcy zawodowi.
Źródło: IRU