Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Od dziś obowiązkowe tachografy G2V2

Utworzona: 2025-08-19


19 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ostateczny termin wymiany tachografów w ciężarówkach wykonujących przewozy międzynarodowe. Od tego dnia wszystkie pojazdy ciężarowe zarejestrowane w UE, które poruszają się poza krajem rejestracji, muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (G2V2).

Zamyka to proces stopniowego wdrażania nowych urządzeń, który rozpoczął się dwa lata temu. Najpierw obowiązek objął wszystkie nowe ciężarówki, następnie w grudniu 2024 r. pojazdy już eksploatowane w ruchu międzynarodowym z tachografami analogowymi i cyfrowymi, a obecnie wszystkie auta wciąż korzystające z pierwszej wersji inteligentnego tachografu. Jeszcze na przełomie 2024 i 2025 roku wielu przewoźników miało poważne trudności z dostosowaniem floty do wymagań, głównie ze względu na ograniczoną dostępność urządzeń i opóźnienia w warsztatach. To właśnie wtedy, na apel IRU, państwa członkowskie zgodziły się na wprowadzenie okresu przejściowego. Dziś sytuacja wygląda inaczej – przewoźnicy nadrabiają stracony czas.

Jesteśmy dumni z niezwykłego wysiłku finansowego i organizacyjnego ogromnej większości przewoźników drogowych, którym udało się nadrobić początkowe opóźnienia i przejść na czas na G2V2 podkreśla Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU.
Nowe tachografy oferują przewoźnikom i organom kontrolnym szereg dodatkowych funkcji. W porównaniu z poprzednią generacją umożliwiają m.in. automatyczną rejestrację przekroczeń granic, zdalny odczyt danych przez inspektorów, a także skuteczniejsze monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, kabotażu czy delegowania kierowców. IRU podkreśla, że jest to istotny krok w kierunku cyfryzacji transportu drogowego, choć cel Komisji Europejskiej, zakładający całkowicie bezpapierowe kabiny do 2030 roku, wciąż wydaje się odległy.

Zakończenie procesu wymiany tachografów w ciężarówkach nie oznacza końca zmian. Kolejny termin, 1 lipca 2026 roku, dotyczyć będzie pojazdów dostawczych o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykonujących przewozy międzynarodowe. Po raz pierwszy ta grupa pojazdów zostanie objęta obowiązkiem stosowania G2V2, a także unijnymi zasadami czasu pracy i odpoczynku oraz przepisami Lex specialis w sprawie delegowania kierowców. Będzie to duża nowość dla segmentu lekkich pojazdów użytkowych, który od 2022 roku podlega już zasadom kabotażu.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE