Jesteśmy dumni z niezwykłego wysiłku finansowego i organizacyjnego ogromnej większości przewoźników drogowych, którym udało się nadrobić początkowe opóźnienia i przejść na czas na G2V2 podkreśla Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU.Nowe tachografy oferują przewoźnikom i organom kontrolnym szereg dodatkowych funkcji. W porównaniu z poprzednią generacją umożliwiają m.in. automatyczną rejestrację przekroczeń granic, zdalny odczyt danych przez inspektorów, a także skuteczniejsze monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, kabotażu czy delegowania kierowców. IRU podkreśla, że jest to istotny krok w kierunku cyfryzacji transportu drogowego, choć cel Komisji Europejskiej, zakładający całkowicie bezpapierowe kabiny do 2030 roku, wciąż wydaje się odległy.
Zakończenie procesu wymiany tachografów w ciężarówkach nie oznacza końca zmian. Kolejny termin, 1 lipca 2026 roku, dotyczyć będzie pojazdów dostawczych o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykonujących przewozy międzynarodowe. Po raz pierwszy ta grupa pojazdów zostanie objęta obowiązkiem stosowania G2V2, a także unijnymi zasadami czasu pracy i odpoczynku oraz przepisami Lex specialis w sprawie delegowania kierowców. Będzie to duża nowość dla segmentu lekkich pojazdów użytkowych, który od 2022 roku podlega już zasadom kabotażu.
Źródło: IRU