W tym celu klub sprawdził, jak wygląda parkowanie w 96 obiektach, znajdujących się na głównych trasach wzdłuż A1, A9, A14, A45 i A61. Stwierdzono, że na prawie co drugim parkingu ciężarówki były zaparkowane na drogach wjazdowych i wyjazdowych lub na poboczu autostrady. Na 86 obiektach ciężarówki były zaparkowane w miejscach, gdzie obowiązywał zakaz parkowania, albo na miejscach dla nich nieprzeznaczonych. Ponadto normą było parkowanie poza wyznaczonymi obszarami. Tylko na jednym obiekcie nie było nielegalnie zaparkowanych pojazdów (Lüneburger Heide West, A7, Dolna Saksonia). Na dwóch odwiedzonych obiektach ciężarówki były ustawione w taki sposób, że nie można ich było policzyć, ponieważ w ogóle nie dało się tam zaparkować.
Parkingi były sprawdzane o trzech różnych godzinach: o 22:00, 23:00 i o północy. Zazwyczaj były już całkowicie zapełnione przed 22:00. Można było wyróżnić trzy kategorie naruszeń zasad parkowania w zależności od stopnia zagrożenia:
🚩 parkowanie poza obszarem wyznaczonym do tego celu, np. na pasie pomiędzy parkingami dla ciężarówek (w 92 z 96 obiektów),
🚩 parkowanie w miejscach nieprzeznaczonych dla ciężarówek lub tam, gdzie był zakaz zatrzymywania się, np. na terenie przeznaczonym dla samochodów (86 z 96 obiektów),
🚩 parkowanie poza obszarem obiektu, na drogach wjazdowych i wyjazdowych lub na poboczu (w 46 z 96 obiektów).
Według oficjalnych szacunków w Niemczech brakuje obecnie ponad 20.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek. Dla kierowców zawodowych, którzy są zobowiązani do przestrzegania regularnych okresów odpoczynku, stanowi to duże obciążenie, a dla innych użytkowników dróg nieprawidłowo zaparkowane ciężarówki stwarzają czasem duże zagrożenie.
ADAC zaleca pilną rozbudowę i przebudowę miejsc parkingowych dla ciężarówek wzdłuż autostrad. Istniejące i nowe miejsca odpoczynku powinny być również wyposażone w inteligentne systemy parkowania ciężarówek. Ponadto, aby uniknąć niepotrzebnego poszukiwania, konieczna jest rozbudowa systemów naprowadzania i informowania o wolnych miejscach parkingowych.
Niemiecku automobilklub zwróciła uwagę, że kluby partnerskie z Austrii, Danii i Szwajcarii również zgłaszają brak miejsc parkingowych dla ciężarówek. By temu zaradzić, w dłuższej perspektywie istniejące parkingi w tych krajach mają zostać powiększone.
Źródło: ADAC
Utworzona: 2022-11-11