Produkty spożywcze, kosmetyki, kwiaty, elektronika, ale też prefabrykaty do produkcji opon i farby, to tylko niektóre z towarów wrażliwych termicznie, które potrzebują zachowania odpowiedniej, stałej temperatury i wilgotności podczas transportu. Do najbardziej wymagającego sektora jeśli chodzi o warunki przewozu i przechowywania należą jednak wyroby farmaceutyczne.
Polska jest jednym z głównych rynków dla sektora farmaceutycznego w Europie Środkowej. Na operatorach logistycznych obsługujących tę branżę spoczywa duża odpowiedzialność. Utrzymanie łańcucha chłodniczego jest bowiem kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i jakości produktów farmaceutycznych zauważa Magdalena Wójcik Senior Business Development Manager, FM Logistic Central Europe.
Wymagania Głównego Inspektora Farmaceutycznego są bardzo wysokie zarówno względem transportu, jak i magazynowania medykamentów. W przypadku przewozu towarów wrażliwych termicznie należy zwrócić uwagę na specjalne certyfikowane i kalibrowane samochody, ale liczy się też jakość obsługi. Opóźnienie rozładunku, nieprawidłowy transport czy zaniedbania kierowcy mogą prowadzić do wycofania produktów z obiegu i narazić klienta, jak i spedytora na straty finansowe i wizerunkowe.
Nowoczesne, znaczy ekologiczne
Aby spełniać te wszystkie oczekiwania, wiodący operatorzy logistyczni stawiają na zaawansowaną technologicznie flotę.
Nowoczesne materiały i rozwiązania zastosowane w nowych pojazdach gwarantują lepszą i dłuższą efektywność wykorzystania naczep, co przekłada się na wyższą jakość i niższe koszty usług oferowanych naszym klientom mówi Andrzej Wack Transport Administration and Support Director, FM Logistic Central Europe.
Nowe pojazdy są też bardziej ekologiczne. Naczepy wyposażone są w nowoczesne rozwiązania telematyczne do kontroli wszystkich parametrów transportu poczynając od pomiaru ciśnienia w oponach, po parametry przewożonego ładunku i parametry agregatu chłodniczego. Równocześnie agregaty w naczepach chłodniczych coraz częściej wyposażone są w panel solarny. Takie rozwiązanie służy do ładowania akumulatora rozruchowego podtrzymującego pracę wszelkich systemów elektronicznych a dodatkowo pozwala ograniczyć spalanie. Panel fotowoltaiczny chroni też agregat przed głębokim rozładowaniem, które grozi jego uszkodzeniem i wiąże się z koniecznością wymiany. Dzięki zasilaniu energią słoneczną, nie trzeba się też obawiać o zachwianie temperatury z powodu rozładowania akumulatora. Ekologiczne i ekonomiczne jest też stosowanie podwieszanych osi w celu redukcji zużycia paliwa i opon w przypadku transportu bez ładunków. Równie ważne i korzystne, z punktu widzenia wpływu na środowisko, jest również dbanie o optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.
Jednym z rozwiązań są chłodnie dwukomorowe, pozwalające na przewóz towarów w różnych temperaturach. Z technologii tej często korzystamy transportując produkty spożywcze i farmaceutyki. Dzięki dwóm komorom, możemy przewozić towary o różnych potrzebach termicznych, angażując jeden pojazdy tłumaczy Magdalena Wójcik.
Inną opcją jest zastosowanie w naczepie konstrukcji dwu podłogowej, która dzieli przestrzeń w poziomie i doskonale sprawdza się przy transporcie lekkich towarów.
Bezpieczeństwo na chłodno
Nowe naczepy oprócz możliwości zachowania temperatury przewozu posiadają także skuteczne systemy zabezpieczające ładunek, np. przed kradzieżą.
Wszystkie naczepy chłodnicze to tzw. hardboxy, czyli kontenery ze sztywną zabudową. Posiadają też monitoring, alarmy oraz zabezpieczenia mające na celu ochronę produktów – GPS, zabezpieczenia antymanipulacyjne, kamery i systemy telematyczne to standardowe wyposażenie naszych nowych naczep. Dla bezpiecznych transportów znaczenie mają jednak przede wszystkim dobrze przeszkoleni kierowcy dodaje Magdalena Wójcik.
Tak zaawansowane systemy bezpieczeństwa sprawdzają się nie tylko w usługach dla branży farmaceutycznej, ale też w transporcie towarów high value, np. tytoniu i gotowych wyrobów tytoniowych oraz luxury, takich jak wysokiej klasy kosmetyki czy elektronika. Przewożąc cenne i delikatne towary, operator logistyczny musi gwarantować usługi na najwyższym poziomie. Aby mieć pewność, że tak właśnie jest, operatorzy przechodzą regularnie szereg audytów zatwierdzających środki transportu oraz procedury wewnętrzne. Dla tych, którzy zdecydowali się inwestować w wymianę pojazdów, jest to długofalowa strategia.
Tylko w przeciągu ostatniego roku flota FM Logistic wzbogaciła się o 100 nowych naczep. Nieustannie rozwijamy usługę transportową doskonaląc i rozszerzając zakres naszego serwisu. Inwestycja w nowoczesną flotę jest częścią tej strategii podsumowuje Jacek Oraczewski, Transport Director, FM Logistic Central Europe.
Źródło: FM Logistic