Samo w sobie nie jest to magiczne rozwiązanie, które może zastąpić inne przepisy. Jednak bez niego nie będzie możliwe osiągnięcie wymaganych poziomów redukcji CO2. Warunkiem pojawienia się dużej liczby pojazdów z napędem alternatywnym jest odpowiednia wycena zawartości węgla we wszystkich nośnikach energii i emisjach powiedział dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.System opłat uprawnieniami do emisji CO2 powinien stanowić część szerszych ram tworzących odpowiednie warunki do transformacji, w tym sieci infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych.
ACEA wyraża jednak ubolewanie, że posłowie do PE głosowali za tym, aby system ETS II obejmował wyłącznie paliwa stosowane do użytku komercyjnego. Stwarza to dodatkowe obciążenia administracyjne i jest rozwiązaniem, które będzie trudno wdrożyć w praktyce. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, wszystkie paliwa stosowane w transporcie drogowym powinny być uwzględnione w systemie ETS II. Takie rozwiązanie byłoby mocną zachętą dla przemysłu paliwowego do wprowadzania na rynek wystarczających ilości paliw neutralnych pod względem emisji CO2 i po przystępnych cenach.
Ważne jest, aby dokładnie zrównoważyć wpływ systemu ETS na prywatnych i komercyjnych użytkowników dróg, upewniając się, że będą w stanie szybko dostosować się do nowych warunków. Wpływy z systemu powinny być inwestowane w sektorze transportu drogowego, aby ułatwić jego transformację i łagodzić jego negatywne skutki.
ACEA zwróciła również uwagę na stanowisko Parlamentu w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM). Taki mechanizm jest potrzebny, aby dostosować się do ambicji dotyczących reformy systemu ETS i zapewnić, że przemysł europejski nie cierpi z powodu ucieczki emisji. Jednocześnie bardzo ważne jest dokładne rozważenie konkurencyjności europejskich producentów zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów z zadowoleniem przyjmuje zatem wniosek Parlamentu skierowany do Komisji Europejskiej o ocenę wpływu tego rozwiązania na dalszych użytkowników.
Źródło: ACEA