Próba, będąca częścią krajowej współpracy „Połączonego korytarza transportowego”, potrwa trzy miesiące na trzech skrzyżowaniach w Reeweg, w pobliżu Waalhaven. Pilotaż jest możliwy dzięki wprowadzeniu tak zwanych „inteligentnych instalacji kontroli ruchu” (iVRI) w Rotterdamie. Te inteligentne światła drogowe są „połączone” i mogą komunikować się z ruchem ulicznym, w tym z ciężarówkami, za pośrednictwem aplikacji i komputerów pokładowych. Żądanie pierwszeństwa jest wysyłane zdalnie z ciężarówki, dzięki czemu w wielu przypadkach hamowanie i przyspieszanie nie są konieczne.
System iVRI jest testowany w Holandii od kilku lat. W tym mieście jest już ponad tysiąc takich inteligentnych sygnalizacji świetlnych, które mogą dać pierwszeństwo nie tylko ruchowi towarowemu, ale także np. rowerzystom i transportowi publicznemu. Służby ratownicze i ratunkowe mają absolutny priorytet podczas korzystania z syren i migających świateł, więc zawsze mają zielone światło. Poniższa animacja pokazuje, jak działa system.
W testach biorą udział ciężarówki firm Neele-Vat Logistics, Kamps Transport en K. Overdevest Transport, które jeżdżą codziennie przez Reeweg. Ta droga, będąca częścią ważnego szlaku transportowego w Waalhaven, została celowo wybrana, ponieważ znajduje się na mieszanym obszarze przemysłowym i miejskim. Co minutę przyjeżdżają tamtędy dziesiątki ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych. Dlatego właśnie na tym odcinku zainstalowano inteligentną sygnalizację świetlną, która umożliwi niezakłócony przejazd samochodom ciężarowym.
Jeśli wyniki pilotażu będą pozytywne, zostanie opracowany plan wraz z władzami miasta Rotterdam, aby zastosować „priorytet frachtu” również w innych lokalizacjach, w których ma to sens. Dotyczy to zarówno obszaru portu, jak i miasta. Dzieje się tak, ponieważ czysta i wydajna logistyka nabiera coraz większego znaczenia. Na przykład w 2025 r. Rotterdam, podobnie jak kilkadziesiąt innych miast w Holandii, wprowadzi Strefę Zerowej Emisji dla Logistyki Miejskiej (strefa ZES). W tej strefie wszystkie nowe samochody dostawcze i ciężarówki muszą być bezemisyjne, a logistyka musi być prowadzona jak najefektywniej.
Utworzona: 2022-04-24