W tej sprawie Rzecznik MŚP zabierał w przeszłości wielokrotnie głos, postulując pomoc dla przedsiębiorców z branży transportu międzynarodowego. Deklarując zasadnicze poparcie dla decyzji szefa resortu infrastruktury, Agnieszka Majewska zgłosiła kilka wątpliwości do projektu rozporządzenia, mając nadzieję, że jego doprecyzowanie przyczyni się do sprawniejszego załatwiania spraw w praktyce.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu w inteligentny tachograf. Minister Majewska postuluje uściślenie przesłanek, od których zależeć będzie wysokość pomocy, w tym zwłaszcza warunków otrzymania zwrotu całości poniesionych wydatków. Należy także wskazać podstawę i procedurę działania podmiotu udzielającego pomocy, by ograniczyć ryzyko uznaniowego rozpatrywania wniosków.
Projekt wprowadza pierwszeństwo udzielania pomocy – dla podmiotów posiadających nie więcej niż 10 pojazdów. Przepisy te wymagają jednak doprecyzowania, na przykład przez określenie terminu, od którego o pomoc będą mogli wnioskować wszyscy uprawnieni przewoźnicy drogowi. Co więcej, projekt nie zawiera informacji o terminie rozpatrzenia wniosku o pomoc ani też odesłania do innych przepisów, które powinny znaleźć zastosowanie w procedurze udzielania pomocy. Jak pisze A. Majewska, „przydatne w praktyce może być również określenie charakteru prawnego rozstrzygnięcia podmiotu rozpatrującego wniosek i udzielającego pomocy oraz wskazanie przysługujących środków odwoławczych”. Rzecznik MŚP proponuje także, by przynajmniej w uzasadnieniu projektu wskazać termin, od którego można składać wnioski z powodu możliwego znaczenia kolejności ich wpływu.
Źródło: Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Utworzona: 2025-08-13