Kary w poszczególnych krajach za brak tachografu G2V2
🚩W Polsce brak wymaganego tachografu drugiej generacji (Smart Tacho 2) po 1 stycznia 2025 roku wiąże się z surowymi konsekwencjami finansowymi, które mają na celu zdyscyplinowanie przewoźników drogowych do przestrzegania przepisów wynikających z Pakietu Mobilności.◾ 10 000 zł dla firmy transportowej oraz
◾ 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
🚩Niemcy: Mandaty w przedziale od 750 do 30 000 euro. Może nastąpić również odebranie uprawnień do transportu.
🚩Austria: Grzywny w wysokości od 200 do 1 500 euro.
🚩Belgia: Kary wynoszą od 400 do 5 000 euro.
🚩Bułgaria: Grzywny do 3 417 euro.
🚩Chorwacja:
◾ Dla kierowców: od 390 do 920 euro.
◾ Dla firmy: od 1 980 do 3 310 euro.
◾ Dania: Kary dla kierowcy wynoszą 805 euro, a dla firmy 1 610 euro.
🚩Hiszpania:
◾ Dla kierowców: do 900 euro.
◾ Dla firm: od 1 659 do 16 596 euro.
🚩Estonia:
◾ Dla kierowcy: do 800 euro.
◾ Dla właściciela pojazdu: do 3 200 euro.
🚩Francja: Mandaty od 2 500 do 4 500 euro.
🚩Grecja: Kara wynosi 3 000 euro.
🚩Holandia: Kara wynosi 4 400 euro.
🚩Włochy: Grzywny w przedziale 866 do 3 464 euro.
🚩Szwecja: Kara do 20 000 SEK (około 1 800 euro).
🚩Czechy: Mandaty w przedziale 4 000 do 18 500 euro.
Nowe funkcje tachografów inteligentnych II wersji
Obowiązek stosowania tachografów G2v2 wynika z przepisów pakietu mobilności. Urządzenia najnowszej generacji zostały wyposażone w szereg funkcji, które wcześniej nie były dostępne. Należą do nich m.in.✔ automatyczne rejestrowanie przekraczania granic – rozwiązanie to stanowi znaczne ułatwienie w pracy kierowców, którzy już nie będą musieli robić postoju po wjeździe na teren innego kraju w celu dokonania wpisu,
✔ rejestrowanie czasu i pozycji załadunku oraz rozładunku, a także typu przewozu. Funkcje te są uruchamiane przez kierowcę,
✔ informacje o czasie jazdy danych możliwych do sczytania zdalnie przez inspekcje, używając DSRC.
Ważne daty
Obowiązek instalowania tachografów inteligentnych II generacji będzie wdrażany stopniowo i znajdzie zastosowanie wyłącznie przewoźników w transporcie międzynarodowym:👉 Do 31 grudnia 2024 roku – obowiązkowa wymiana tachografów analogowych oraz cyfrowych poprzednich generacji (nie – inteligentnych) – od tego momentu w transporcie międzynarodowym dopuszczalne będą wyłącznie tachografy inteligentne I lub II generacji.
👉 Do 19 sierpnia 2025 roku – obowiązkowa wymiana we wszystkich pozostałych pojazdach – od tego dnia w transporcie międzynarodowym tylko tachografy inteligentne II generacji.
👉 Od 1 lipca 2026 roku – tachografy będą montowane obowiązkowo w busach wykonujących międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej od 2,5 do 3,5 t. Od tej daty wejdą w życie wymogi dotyczące czasu jazdy i odpoczynku (takie same jak dla pojazdów ciężkich).
Źródło: etransport.pl/VDO