Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ADR ADVISER

Zmiany w Umowie ADR – 6 kluczowych punktów, na które warto zwrócić uwagę

Utworzona: 2025-01-03


Z początkiem 2025 roku wchodzą w życie kolejne zmiany w załącznikach do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), które regularnie aktualizowane są co dwa lata.

Jak wiemy, załączniki do Umowy ADR aktualizowane są w cyklach dwuletnich – zmiany wchodzą w życie od 1 stycznia roku nieparzystego, czyli z początkiem 2025 roku wejdą nowe przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym.

Oto kluczowe zmiany, które zostały zidentyfikowane do tej pory (zespół specjalistów przygotowujący tłumaczenie polskiej wersji Umowy ADR pracuje zwykle do stycznia):

1. Zmiany dotyczące wymaganej dokumentacji dla przesyłek ADR w jednostce transportowej
Dokumenty przewozowe określone w 5.4.1, dotyczące wszystkich przewożonych towarów niebezpiecznych dotychczas powinny być przewożone w „jednostce transportowej” zgodnie z 8.1.2.1 Umowy ADR. Co skutkowało często w przesyłkach drobnicowych załączanie dokumentu przewozowego ADR do przesyłki (paczki).

Od lipca 2025 r. dokument przewozowy ADR powinien znajdować się w kabinie kierowcy, co oznacza, że nadawca/załadowca będą musieli upewnić się, że oprócz innych wymaganych dokumentów (instrukcje pisemne dla członów załogi pojazdu, zaświadczenie ADR) kierowca otrzyma dokument przewozowy ADR dla każdej przesyłki z towarami niebezpiecznymi załadowanymi do jednostki transportowej.

Zmiana ta ma na celu usprawnienie kontroli i zwiększenie bezpieczeństwa przewozu.

2. Obowiązkowe szkolenie członów załogi pojazdu wykonujących przewóz towarów niebezpiecznych na warunkach LQ (ilości ograniczone)
Jednoznacznie doprecyzowano, że kierowcy przewożący towary niebezpieczne w ilościach ograniczonych (LQ) będą musieli przejść szkolenie ADR. Na mocy przepisów LQ (ADR 3.4) będzie dodatkowy wymóg, aby uwzględnić stosowanie zapisów ADR w rozdziale 8.2.3, zobowiązując personel zaangażowany w transport towarów niebezpiecznych na warunkach LQ do posiadania szkolenia ADR.

Obecnie w przepisach przyjęto ogólnie i szkolenie załogi pojazdów nie jest specjalnie określane jako wymóg przewozu towarów niebezpiecznych na warunkach LQ. Zmiana ta jasno określa wymóg szkolenia członków załogi pojazdu „zaangażowanych w transport towarów niebezpiecznych drogą lądową”.

3. 11 nowych numerów ONZ
➡ UN 0514 URZĄDZENIE ROZPYLAJĄCE ŚRODEK GAŚNICZY, 1.4S
➡ UN 3559 URZĄDZENIE ROZPYLAJĄCE ŚRODEK GAŚNICZY, 9
➡ UN 3551 BATERIE SODOWO - JONOWE (AKUMULATORY SODOWO - JONOWE) zawierające elektrolit organiczny, 9
➡ UN 3552 BATERIE SODOWO-JONOWE (AKUMULATORY SODOWO - JONOWE) W URZĄDZENIACH lub BATERIE SODOWO - JONOWE (AKUMULATORY SODOWO - JONOWE) ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIAMI zawierające elektrolit organiczny, 9
➡ UN 3556 POJAZD ZASILANY BATERIĄ LITOWO-JONOWĄ, 9
➡ UN 3557 POJAZD ZASILANY BATERIĄ LITOWĄ METALICZNĄ, 9
➡ UN 3558 POJAZD ZASILANY BATERIĄ SODOWO-JONOWĄ, 9
➡ UN 3553 DISILAN, 2
➡ UN 3554 GAL ZAWARTY W PRZEDMIOTACH PRZEMYSŁOWYCH, 8
➡ UN 3555 SÓL SODOWA TRIFLUOROMETYLOTETRAZLU W ACETONIE, zawierająca nie mniej niż 68% masowych acetonu, 3, GP II
➡ UN 3560 WODOROTLENEK TETRAMETYLOAMONU, ROZTWÓR WODNY zawierający nie mniej niż 25% wodorotlenku tetrametyloamonu, 6.1(8), GP I.

4. W przewozie LUZEM
Dopuszczony został przewóz luzem odpadów zawierających azbest. W związku z tym pojawiły się nowe przepisy szczególne: w kolumnie (6) Tabeli A – przepis 678, w kolumnie (17) – VC1, VC2 i AP12 oraz w kolumnie (18) – CV38, np.:
➡ UN 2212 AZBEST AMFIBOLOWY (amozyt, tremolit, aktynolit, antofilit, krokidolit), 9, GP II,
➡ UN 2590 AZBEST CHRYZOTYL, 9, GP III

Szczegóły w bezpośrednim kontakcie z autorem artykułu.

Przewóz luzem stopionego aluminium UN 3257 MATERIAŁ O PODWYŻSZONEJ TEMPERATURZE CIEKŁY I.N.O. 9, GP III - wprowadzony został przepis szczególny AP11, który reguluje warunki przewozu, wymagania w stosunku do kadzi, pojazdów i kierowców. Określono w nim warunki, które muszą być spełnione w odniesieniu do kadzi, ochrony przeciwpożarowej i wybuchowej, budowy kadzi, badań i prób kadzi, oznakowania kadzi i wymagań eksploatacyjnych. A także wymagania wobec pojazdów i szkolenia kierowców.

5. Definicje
Nowe definicje m.in. opisują np.” Tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu”, „Stopień napełnienia” – doprecyzowano definicję stopnia napełnienia – wyrażony jest w % i dotyczy cieczy i ciał stałych.

6. Zmiany w części 9
W opisie wzoru świadectwa dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, w podrozdziale 9.1.3.3 dodane zostały dwa nowe akapity:
„Mogą zawierać dodatkowe zabezpieczenia takie jak hologram, nadruk UV, wzory giloszowe lub kod kreskowy (…)” z tym, że Strony, które wprowadziły dodatkowe zabezpieczenia w świadectwie dopuszczenia, powinny dostarczyć Sekretariatowi EKG ONZ przykładowy wzór krajowy każdego świadectwa przeznaczonego do wydania zgodnie z podrozdziałem 9.1.3.3.

W części 9 największe zmiany nastąpiły w rozdziałach 9.2.4 i 9.2.5.
Najbardziej istotne zmiany pojawiły się wymaganiach dotyczących napędu. Dopuszczono do stosowania w pojazdach AT i FL wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazdy zasilane wodorowym ogniwem paliwowym powinny spełniać wymagania dotyczące elektrycznego układu napędowego podane w 9.2.4.4.

Dopuszczono również napęd elektryczny w pojazdach FL, precyzując warunki dla gniazda ładowania, które powinno być wyposażone w funkcję czujnika termicznego, która ogranicza lub przerywa przepływ prądu, gdy temperatura przekracza wartości znamionowe dla danego elementu.

Pojęcie „wyłącznika głównego akumulatorów” zastąpione zostanie pojęciem: „funkcja odłączania zasilania od obwodów elektrycznych”.

Podsumowanie

Zmiany wchodzące w życie w 2025 roku mają na celu usprawnienie procesów przewozowych oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i precyzji w stosowaniu przepisów ADR. Jeśli potrzeba szczegółowych wyjaśnień lub wsparcia w dostosowaniu procesów do nowych wymagań, zapraszamy do kontaktu z autorem tekstu.

Autor: Jacek Pluta, Doradca ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym, nr św. 2479/2020
ADR ADVISER Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta, www.adr-adviser.pl
Do ulubionych ADR ADVISER
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels