Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wynagrodzenia kierowców, zmiany dla przewoźników czyli to, co czytaliście najchętniej

Utworzona: 2025-01-05


Każdego dnia przygotowywaliśmy informacje prezentując, komentując i podsumowując wszystko co ważne dla szeroko rozumianej branży TSL. Poniżej zestawienie 10 artykułów, które w 2024 roku cieszyły się największą popularnością.

10. Zatrważający spadek liczby przewozów pokłosiem nowej rzeczywistości transportowej

Decyzja o opuszczeniu przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej spowodowała istotne zmiany w obszarze handlu i transportu. Branża przewozowa musiała stawić czoła nowym wyzwaniom i regulacjom. Wprowadzenie procedur celnych oraz wzmożenie kontroli granicznych to tylko niektóre z aspektów, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie biznesu transportowego oraz efektywność procesów logistycznych. Skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, czyli Brexitu, są zauważalne w licznych sektorach biznesowych. Transakcje handlowe między Wielką Brytanią a państwami Unii Europejskiej podlegają teraz procedurom celno-skarbowym. Z tego względu firmy musiały dostosować się do nowych zasad, co doprowadziło do wzrostu kosztów oraz wydłużenia czasu dostaw.

9. Ciężarówki w Czechach stały się publicznym wrogiem, a zakaz wyprzedzania na D1 to porażka

Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad w czerwcu 2024 roku zainstalowała nowe znaki zakazu wyprzedzania dla pojazdów powyżej 3,5 tony na autostradzie D1 między Pragą a Brnem. Tamtejsze stowarzyszenie transportowe Cesmad Bohemia uważa, ze lepszym rozwiązaniem byłoby inspirowanie się Niemcami, gdzie na tysiącach kilometrów autostrad regulowane są zmienne znaki świetlne. Rzeczywistość Czech w XXI wieku sprowadza się do uroczystego wbijania metalowych tabliczek. Nowoczesne technologie są wdrażane jedynie w przypadkach automatycznego karania za przekroczenie prędkości, za nadmierny ładunek, za wyprzedzanie, za wszystko.

8. Coraz więcej holenderskich ciężarówek trafia do polskich przewoźników

Patrząc na statystyki wyraźnie widać, że w pierwszym półroczu 2024 roku w Polsce największym uznaniem cieszyły się ciągniki siodłowe. DAF-y, jako nieliczne na rynku, łączą przestronne kabiny z niskimi stawkami opłat drogowych, co wpłynęło na wzrost zainteresowania ciężarówkami z Eindhoven. Producent mocno zaznaczył także swoją obecność w segmencie pojazdów użytkowych, wielokrotnie podkreślając swoje przewagi konkurencyjne – zarówno w sieci, jak i podczas licznych wydarzeń.

7. Czy pracodawca ma obowiązek przekazywania pracownikom pasków wynagrodzeń?

Pojęcie „pasek wynagrodzeń” to potoczne określenie dokumentu zawierającego miesięczne zestawienie składników płacowych tworzących indywidualne wynagrodzenie. Pojęcie to nie pojawia się w regulacjach prawnych. Zgodnie z art. 85 § 5 k.p., pracodawca na żądanie pracownika jest obowiązany udostępnić do wglądu dokumenty, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie. W szczególności pracodawca jest obowiązany udostępnić pracownikowi jego ewidencję czasu pracy zgodnie z art. 149 § 1 k.p. Przepisy Kodeksu pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku wydawania pracownikom tzw. pasków wynagrodzeń - taki obowiązek może wynikać z wewnątrzzakładowych przepisów.

6. Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy, także dla polskich przewoźników

Od 31 stycznia 2024 roku przywóz niektórych produktów z UE, innych krajów EOG (Islandii, Liechtensteinu i Norwegii) oraz Wysp Owczych, Grenlandii i Szwajcarii do Wielkiej Brytanii może być kontynuowany, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Chodzi o posiadanie odpowiednich certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC).

5. Zmiany w wynagradzaniu kierowców i obniżenie składek. Minister odpowiada na apel

Drastyczny wzrost kosztów, osłabienie wymiany towarowej w Unii Europejskiej, nieuczciwe praktyki rynkowe oraz forsowane rozwiązania związane z polityką klimatyczną Unii Europejskiej spowodowały załamanie rynku przewozów drogowych. Ponad 60 procent przewoźników redukuje zatrudnienie i flotę, lub zamierza to zrobić w najbliższych miesiącach. 13 procent przestało płacić zobowiązania finansowe, a liczba upadłości w pierwszych miesiącach 2024 roku wzrosła o 100 procent. Ta dramatyczna sytuacja spowodowała, że dwie najbardziej reprezentatywne organizacje branży transportu drogowego, mimo dzielących je różnic postanowiły wspólnie zaapelować do władz o pomoc, kierując swoje wystąpienie w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Marszałka Sejmu Szymona Hołowni i Marszałkini Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

4. Polski rząd szykuje zmiany w sprawie kart do tachografów

Pod koniec kwietnia 2024 roku informowaliśmy, że Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kart do tachografów cyfrowych. Realizuje on upoważnienie ministra właściwego do spraw transportu zawarte w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 lipca 2018 r. o tachografach w zakresie określenia w drodze rozporządzenia wzorów wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę kart oraz szczegółowych wymogów technicznych dotyczących załączników do wniosków.

3. Odcinkowy pomiar prędkości nielegalny?

Na kanale YouTube "Miłośnicy czterech kółek - zrób to sam" opublikował intrygujący odcinek zatytułowany 'Odcinkowy Pomiar Prędkości. NIELEGALNY w Polsce!!! Nie daj SIĘ'. W filmie autorzy szczegółowo omawiają problematykę odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce, kwestionując legalność tego rozwiązania.

2. Niemiecki galimatias zakazowy w dniach 31.10 i 1.11 ➡ wszystko, co musisz wiedzieć

Ograniczenia dla pojazdów ciężarowych w Niemczech w tych dwóch dniach budzą wiele pytań z Waszej strony. Nic dziwnego, ponieważ oba święta obowiązują tylko w wybranych landach, a godziny zakazów różnią się w zależności od regionu. Ułatwieniem jest jednak wprowadzenie odstępstw, które pozwalają na tranzytowy przejazd bez konieczności zatrzymywania transportu na dwa dni.

1. Powołania do rezerwy kierowców zawodowych - rzecznik odpowiada

Pojawiające się doniesienia medialne dotyczące podwojenia liczby żołnierzy w aktywnej rezerwie – z 10 tys. do 20 tys. – budzą pytania o zaangażowanie kierowców-rezerwistów. Aby rozwiać wątpliwości, zwróciliśmy się o wyjaśnienia do rzecznika Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji (CWCR).
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels