Decyzja o opuszczeniu przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej spowodowała istotne zmiany w obszarze handlu i transportu. Branża przewozowa musiała stawić czoła nowym wyzwaniom i regulacjom. Wprowadzenie procedur celnych oraz wzmożenie kontroli granicznych to tylko niektóre z aspektów, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie biznesu transportowego oraz efektywność procesów logistycznych. Skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, czyli Brexitu, są zauważalne w licznych sektorach biznesowych. Transakcje handlowe między Wielką Brytanią a państwami Unii Europejskiej podlegają teraz procedurom celno-skarbowym. Z tego względu firmy musiały dostosować się do nowych zasad, co doprowadziło do wzrostu kosztów oraz wydłużenia czasu dostaw.
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad w czerwcu 2024 roku zainstalowała nowe znaki zakazu wyprzedzania dla pojazdów powyżej 3,5 tony na autostradzie D1 między Pragą a Brnem. Tamtejsze stowarzyszenie transportowe Cesmad Bohemia uważa, ze lepszym rozwiązaniem byłoby inspirowanie się Niemcami, gdzie na tysiącach kilometrów autostrad regulowane są zmienne znaki świetlne. Rzeczywistość Czech w XXI wieku sprowadza się do uroczystego wbijania metalowych tabliczek. Nowoczesne technologie są wdrażane jedynie w przypadkach automatycznego karania za przekroczenie prędkości, za nadmierny ładunek, za wyprzedzanie, za wszystko.
Patrząc na statystyki wyraźnie widać, że w pierwszym półroczu 2024 roku w Polsce największym uznaniem cieszyły się ciągniki siodłowe. DAF-y, jako nieliczne na rynku, łączą przestronne kabiny z niskimi stawkami opłat drogowych, co wpłynęło na wzrost zainteresowania ciężarówkami z Eindhoven. Producent mocno zaznaczył także swoją obecność w segmencie pojazdów użytkowych, wielokrotnie podkreślając swoje przewagi konkurencyjne – zarówno w sieci, jak i podczas licznych wydarzeń.
Pojęcie „pasek wynagrodzeń” to potoczne określenie dokumentu zawierającego miesięczne zestawienie składników płacowych tworzących indywidualne wynagrodzenie. Pojęcie to nie pojawia się w regulacjach prawnych. Zgodnie z art. 85 § 5 k.p., pracodawca na żądanie pracownika jest obowiązany udostępnić do wglądu dokumenty, na których podstawie zostało obliczone jego wynagrodzenie. W szczególności pracodawca jest obowiązany udostępnić pracownikowi jego ewidencję czasu pracy zgodnie z art. 149 § 1 k.p. Przepisy Kodeksu pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku wydawania pracownikom tzw. pasków wynagrodzeń - taki obowiązek może wynikać z wewnątrzzakładowych przepisów.
Od 31 stycznia 2024 roku przywóz niektórych produktów z UE, innych krajów EOG (Islandii, Liechtensteinu i Norwegii) oraz Wysp Owczych, Grenlandii i Szwajcarii do Wielkiej Brytanii może być kontynuowany, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Chodzi o posiadanie odpowiednich certyfikatów, tzw. Export Health Certificate (EHC).
Drastyczny wzrost kosztów, osłabienie wymiany towarowej w Unii Europejskiej, nieuczciwe praktyki rynkowe oraz forsowane rozwiązania związane z polityką klimatyczną Unii Europejskiej spowodowały załamanie rynku przewozów drogowych. Ponad 60 procent przewoźników redukuje zatrudnienie i flotę, lub zamierza to zrobić w najbliższych miesiącach. 13 procent przestało płacić zobowiązania finansowe, a liczba upadłości w pierwszych miesiącach 2024 roku wzrosła o 100 procent. Ta dramatyczna sytuacja spowodowała, że dwie najbardziej reprezentatywne organizacje branży transportu drogowego, mimo dzielących je różnic postanowiły wspólnie zaapelować do władz o pomoc, kierując swoje wystąpienie w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Marszałka Sejmu Szymona Hołowni i Marszałkini Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.
Pod koniec kwietnia 2024 roku informowaliśmy, że Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kart do tachografów cyfrowych. Realizuje on upoważnienie ministra właściwego do spraw transportu zawarte w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy z 5 lipca 2018 r. o tachografach w zakresie określenia w drodze rozporządzenia wzorów wniosków o wydanie, przedłużenie lub wymianę kart oraz szczegółowych wymogów technicznych dotyczących załączników do wniosków.
Na kanale YouTube "Miłośnicy czterech kółek - zrób to sam" opublikował intrygujący odcinek zatytułowany 'Odcinkowy Pomiar Prędkości. NIELEGALNY w Polsce!!! Nie daj SIĘ'. W filmie autorzy szczegółowo omawiają problematykę odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce, kwestionując legalność tego rozwiązania.
Ograniczenia dla pojazdów ciężarowych w Niemczech w tych dwóch dniach budzą wiele pytań z Waszej strony. Nic dziwnego, ponieważ oba święta obowiązują tylko w wybranych landach, a godziny zakazów różnią się w zależności od regionu. Ułatwieniem jest jednak wprowadzenie odstępstw, które pozwalają na tranzytowy przejazd bez konieczności zatrzymywania transportu na dwa dni.
Pojawiające się doniesienia medialne dotyczące podwojenia liczby żołnierzy w aktywnej rezerwie – z 10 tys. do 20 tys. – budzą pytania o zaangażowanie kierowców-rezerwistów. Aby rozwiać wątpliwości, zwróciliśmy się o wyjaśnienia do rzecznika Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji (CWCR).