Dzięki temu rozwiązaniu prace można prowadzić w ciągu dnia bez zamykania pasa ruchu, zmniejszania szerokości przejazdu lub prędkości na przeciwległej jezdni, a długość obszaru robót drogowych może być krótsza. Fizyczne oddzielenie ruchu i prac konserwacyjnych poprawia zarówno bezpieczeństwo kierowców, jak i pracowników budowlanych. Rozwiązanie można wykorzystać także do innych prac nawierzchniowych, takich jak remont mostu czy wymiana dylatacji drogowych. Do montażu i demontażu mostu potrzebne są ciężarówki z naczepami niskopodwoziowymi i ciężkie dźwigi.
Most ASTRA został po raz pierwszy użyty na autostradzie A1 w Szwajcarii pomiędzy Recherswil a Luterbach (kanton Solura) w 2022 roku. W tym czasie potwierdzono zarówno koncepcyjne, jak i techniczne funkcjonowanie rozwiązania oraz wykazano, że prace drogowe pod mostem mogą być prowadzone zgodnie z planem pod względem harmonogramu i jakości. Autonomiczne przesuwanie konstrukcji mostu przebiegło sprawnie, a pojazdy przejeżdżały po nim bez żadnych wypadków.
Ponieważ przepływ ruchu podczas eksploatacji pilotażowej nie przebiegał tak płynnie, jak oczekiwano, w ciągu ostatnich kilku miesięcy most ASTRA przeszedł modernizację. Rampy zostały wydłużone i zmniejszono początkowe nachylenie ramp z 6,1% do 1,25%. Wprowadzone ulepszenia zostały pomyślnie przetestowane przez różne pojazdy, w tym samochody sportowe, auta ciągnące przyczepy kempingowe, autokary, ciężarówki i ciągniki z naczepami. Wszystkie pojazdy mogły bez problemu przejechać przez most z prędkością 60 km/h. Badania potwierdziły zatem, że ta innowacyjna konstrukcja nadaje się do praktycznego zastosowania. Most ASTRA jest ponownie wykorzystywany na odcinku A1 Recherswil – Luterbach na jezdni w kierunku Zurychu od początku kwietnia i pozostanie w użytku do końca sierpnia.
Źródło: ASTRA
Utworzona: 2024-07-27