Ciężarówka należąca do firmy transportowej Gold Way opuściła Chiny przez Khorgas na granicy z Kazachstanem, a następnie przejechała przez Kazachstan, Uzbekistan, Turkmenistan i Iran. Dla porównania, transport morski z Szanghaju do Armenii przez irański port Bandar Abbas trwa co najmniej 35-45 dni, a przez gruziński port morski Poti – średnio 60-70 dni. Po pomyślnym zakończeniu podróży, tą samą trasą do Erewania wyruszyła druga ciężarówka, tym razem opuszczając Chiny przez przejście graniczne Alashankou.
W związku z ostatnimi wydarzeniami geopolitycznymi, środkowa i południowa odnoga Korytarza Wschód-Zachód zyskały krytyczne znaczenie jako szlaki handlowe łączące Chiny i Azję Środkową z Kaukazem i Europą. Podczas gdy Korytarz Środkowy jest trasą multimodalną, która przecina Morze Kaspijskie, Korytarz Południowy przebiega przez Iran i Turkmenistan, więc nie wymaga przeładunku, co czyni go bardziej wydajnym i umożliwia transport drogowy w systemie "od drzwi do drzwi".
W ostatnich latach w Korytarzu Południowym nastąpił wzrost wolumenu przewozów towarowych. Na przykład w latach 2020-2023 przewozy firm tureckich z Turcji do Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu wzrosły średnio o 44%. W przypadku firm transportowych spoza Turcji wolumen przewozów wzrósł aż o 86%.
Źródło: IRU
Utworzona: 2024-07-04