Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wyjadą na niemieckie drogi

Utworzona: 2024-01-08


Koncern Daimler Truck wkracza w kolejną fazę prac rozwojowych dotyczących ciężarówek napędzanych wodorem. Po fazie testów na torze i drogach publicznych ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi są gotowe rozpocząć eksploatację testową we flotach pierwszych klientów.

Od połowy 2024 roku firmy Amazon, Air Products, INEOS, Holcim i Wiedmann & Winz wezmą udział w pierwszych testach, aby zdobyć doświadczenie w transporcie dalekobieżnym realizowanym za pomocą ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi. Do testów trafi 5 ciągników siodłowych, które będą wykorzystywane do różnych zastosowań, takich jak transport materiałów budowlanych, kontenerów morskich lub gazów w butlach, na wybranych trasach długodystansowych w Niemczech.

Podczas pierwszych testów u klientów ciężarówki GenH2 pozostaną pod bezpośrednim nadzorem firmy Mercedes-Benz Trucks. Pojazdy będą tankowane na wyznaczonych publicznych stacjach tankowania wodoru w Wörth am Rhein oraz na terenie Duisburga. Producent oraz firmy partnerskie chcą w ten sposób wykazać, że transport przy użyciu ciężarówek napędzanych wodorem jest już dziś możliwy. Aby jednak transformacja się powiodła, w nadchodzących latach konieczna będzie budowa międzynarodowej infrastruktury tankowania oraz zapewnienie wystarczających dostaw ekologicznego ciekłego wodoru.

Jedną z pierwszych klientów, którzy przetestują ciężarówkę GenH2 jest firma Wiedmann & Winz z siedzibą w Geislingen an der Steige (Badenia-Wirtembergia). Ciężarówka będzie przewoziła kontenery morskie do i od klientów z branży przemysłu i handlu na zlecenie firmy DP World, międzynarodowego dostawcy usług logistycznych. Micha Lege, dyrektor zarządzający, dostrzega duży potencjał ciężarówek wodorowych, szczególnie na ogólnoeuropejskich trasach logistycznych.

Nasza firma zawsze była liderem innowacji. Niedawno zaczęliśmy korzystać z ciągnika eActros 300 do realizacji codziennych zadań transportowych. Dlatego cieszymy się z możliwości przetestowania ciężarówki GenH2 w transporcie długodystansowym powiedział Micha Lege.
Firma logistyczna Gerdes + Landwehr, będącą częścią Grupy Holcim, będzie używać ciągnika GenH2 do transportu granulatów i minerałów dla przemysłu materiałów budowlanych.

W logistyce masowej ładunek zawsze wpływa na emisję CO2 i wydajność. Po testach z akumulatorowymi ciężarówkami elektrycznymi teraz mamy okazję zdobyć doświadczenia w korzystaniu z ciężarówki napędzanej wodorem mówi dyrektor, John H. Landwehr.
Planujemy wymianę całej naszej globalnej floty na pojazdy napędzane wodorem i cieszymy się z możliwości brania udziału w testach. Ciężarówka GenH2 będzie używana do transportu gazów sprężonych w butlach, co pozwoli nam zdobyć cenne doświadczenie w zakresie przemysłowego transportu gazów wyjaśnia Caroline Stancell, dyrektor generalna ds. mobilności wodorowej w firmie Air Products.
Jeśli chodzi o napędy wodorowe, koncern Daimler Truck preferuje ciekły wodór, który ma znacznie większą gęstość energii. Ponieważ zbiorniki pojazdu mieszczą większą ilość ciekłego wodoru, jego zasięg jest porównywalny z zasięgiem ciężarówki z silnikiem Diesla. Zbiorniki na ciekły wodór są też tańsze i mają mniejszą masę. Dlatego stosowanie ciekłego wodoru pozwala osiągnąć większą ładowność pojazdu. Po raz pierwszy we flocie testowej klientów zostanie zastosowany nowy proces tankowania ciekłego wodoru: tzw. „technologia sLH2” (sLH2 = „przechłodzony” ciekły wodór). Technologia została opracowana wspólnie z firmą Linde i jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych firm poprzez normę ISO. Innowacyjne podejście umożliwia m.in. jeszcze większą gęstość magazynowania w porównaniu do ciekłego wodoru i łatwiejsze tankowanie, której trwa 10–15 minut. Pierwsze tankowanie ciężarówki GenH2 ma się odbyć na stacji pilotażowej w Wörth am Rhein na początku 2024 r.

Ciężarówka GenH2 została zaprojektowana w taki sposób, aby w niczym nie ustępować dalekobieżnej wersji Actrosa pod względem ładowności, zasięgu i wydajności. Egzemplarze GenH2 wykorzystywane w pierwszych testach u klientów zapewniają ładowność około 25 ton przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton. Takie wartości udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu 2 zbiorników mogących pomieścić 44 kg ciekłego wodoru każdy i szczególnie wydajnego systemu ogniw paliwowych typu cellcentric. System zbiorników ze stali nierdzewnej składa się z dwóch rur umieszczonych jedna w drugiej, połączonych ze sobą i izolowanych próżniowo. Układ ogniw paliwowych ciężarówki GenH2 dostarcza 300 kW (2 x 150 kW), a akumulator zapewnia tymczasowo dodatkowe 400 kW. Pojemność akumulatora wynosząca 70 kWh jest stosunkowo niska, ponieważ nie jest on przeznaczony jako stałe źródło zasilania, lecz włącza się tylko aby wesprzeć ogniwo paliwowe w chwilach szczytowych obciążeń podczas przyspieszania lub jazdy pod górę z pełnym obciążeniem. Jednocześnie stosunkowo lekki akumulator pozwala zwiększyć ładowność. Jest ładowany energią hamowania i nadmiarem energii z ogniw paliwowych. Podstawowym elementem działania układu ogniw paliwowych i akumulatorów jest układ chłodzenia i ogrzewania, który utrzymuje wszystkie elementy w odpowiedniej temperaturze roboczej, zapewniając w ten sposób maksymalną trwałość. W wersji przedseryjnej oba silniki elektryczne dysponują łączną mocą ciągłą 2 x 230 kW i mocą maksymalną 2 x 330 kW.

We wrześniu 2023 roku producent wykazał, że technologia wodorowych ogniw paliwowych może być właściwym rozwiązaniem w transporcie długodystansowym. Prototyp ciężarówki GenH2 dopuszczony do ruchu drogowego ukończył przejazd #HydrogenRecordRun, pokonując rekordowy dystans 1047 km po jednym tankowaniu ciekłego wodoru. Firma zamierza uruchomić produkcję seryjną ciężarówki w drugiej połowie dekady.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels