Utrzymujące się luki demograficzne
Zawód kierowcy ciężarówki odczuwa skutki postępującego starzenia się społeczeństwa: mniej niż 12% kierowców ciężarówek ma mniej niż 25 lat, a w Europie odsetek ten spadł już nawet do 5%. Jedynie w dwóch krajach objętych badaniem odnotowano znacznie wyższy odsetek kierowców poniżej 25 roku życia, a mianowicie w Chinach (17%) i Uzbekistanie (25%). Odsetek kobiet wśród kierowców ciężarówek również pozostaje niski i wynosi zaledwie 6%, czyli mniej niż średnia w całej branży transportowej. Wśród badanych krajów najwyższy odsetek kobiet-kierowców ciężarówek występuje w Chinach (6%) i Stanach Zjednoczonych (8%).Ułatwienie dostępu
Kluczowym wyzwaniem stojącym przed branżą jest przerwa pomiędzy momentem ukończenia szkoły a podjęciem pracy w zawodzie. W niektórych krajach minimalny wiek kierowcy w międzynarodowym transporcie towarowym nadal wynosi od 21 do 26 lat. Wysokie koszty szkoleń, licencji i ubezpieczenia również sprawiają, że podjęcie tego zawodu wiąże się z wysokimi kosztami początkowymi. Na przykład we Francji średni koszt uzyskania prawa jazdy na pojazd ciężarowy i certyfikatu kompetencji zawodowych to 5250 euro, czyli ponad trzykrotność minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.Kierowcy z krajów trzecich
Obecne niedobory kierowców można częściowo wyjaśnić starzeniem się społeczeństwa – zwłaszcza w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie mniej niż 13% pracowników jest w wieku poniżej 25 lat. Oznacza to, że dostępna pula pracowników krajowych może nie wystarczyć do uzupełnienia braków. Należy zatem ułatwić dostęp wykwalifikowanych kierowców z krajów trzecich, aby kraje posiadające nadwyżkę kierowców zawodowych mogły w razie potrzeby pomóc w uzupełnieniu niedoborów.Źródło: IRU