Naszym celem jest przede wszystkim przyciągnięcie do zawodu większej liczby lokalnych pracowników, w tym młodych i kobiet. Jednak biorąc pod uwagę skalę niedoborów w UE oraz fakt, że wielu kierowców zbliża się do wieku emerytalnego cieszymy się, że komisarzowi Schmitowi zależy na tym, aby zapewnić pozytywne doświadczenia kierowcom z krajów spoza UE oraz znaleźć rozwiązania wspierające harmonijne stosowanie unijnych przepisów transportowych powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Obecni na spotkaniu dyrektorzy firm transportowych podzielili się swoimi najlepszymi praktykami w zakresie rekrutacji kierowców z krajów spoza UE i poprawy warunków ich pracy . Przedstawiciel ZMPD, przedstawił sposób rejestracji i traktowania kierowców z krajów spoza UE w Polsce.
Nie da się ukryć, że europejskie firmy transportowe zatrudniają już znaczną liczbę kierowców z krajów spoza UE i nie należy też uogólniać negatywnych doświadczeń. Przedsiębiorstwa takie jak te obecne na dzisiejszym spotkaniu zatrudniają kierowców z krajów spoza UE i traktują ich jak każdego kierowcę z UE. Nie można jednak ignorować negatywnych doświadczeń do jakich dochodzi tu i ówdzie i cieszymy się, że możemy polegać na wsparciu komisarza Schmita w znalezieniu rozwiązań powiedziała Raluca Marian.IRU z zadowoleniem przyjmuje utworzenie oficjalnych kanałów integracji obywateli krajów trzecich w UE, takie jak projekt dotyczący pracowników z krajów spoza UE, który wkrótce uruchomi Komisja Europejska, przy wsparciu komisarza Schmita. W dalszej kolejności istnieje pilna potrzeba opracowania zharmonizowanego i przejrzystego unijnego systemu uznawania umiejętności i certyfikatów zawodowych kierowców z państw spoza UE, pod warunkiem że spełniają one unijne normy w zakresie szkolenia kierowców i bezpieczeństwa drogowego. Takie rozwiązanie ograniczyłoby ryzyko wyzysku i złego traktowania kierowców z krajów spoza UE.
Źródło: IRU