Szeroko omówiony został długofalowy budżet UE, czyli wieloletnie ramy finansowe (WRF), mające na celu planowanie wydatków Unii w sposób usystematyzowany i w granicach jej zasobów własnych. Na zakończenie Szczytu przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za transport z Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii i Słowacji podpisali wspólną deklarację w sprawie wsparcia rozwoju infrastruktury transportowej. Podkreślili w niej konieczność zwiększenia spójności transportowej i poprawę dostępności Europy Środkowej i Wschodniej. Potwierdzili znaczenie niezawodnej infrastruktury transportowej o dużej przepustowości dla wspólnego bezpieczeństwa naszych krajów oraz długoterminowego rozwoju gospodarczego i dobrobytu na całym kontynencie europejskim, w tym pod względem podwójnego wojskowego i cywilnego wykorzystania infrastruktury transportowej oraz niezbędnego poziomu bezpieczeństwa dostaw. Podkreślili także, że rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej jest kapitałochłonny i wymaga stabilnych źródeł finansowania zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
To wspólny apel ministrów ds. transportu na rzecz konieczności wzmocnienia nakładów finansowych na rozwój infrastruktury transportowej, w tym służącej mobilności wojskowej. Dostrzegamy ogromny potencjał w instrumencie CEF, który dotychczas okazał się bardzo efektywny. Głos ministrów transportu i szefów naszych rządów w tej sprawie powinien wybrzmieć na forum Unii Europejskiej powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
grafika poglądowa