Branża transportu drogowego stoi obecnie przed dużymi wyzwaniami, a zachowanie konkurencyjności polskiego transportu drogowego ma kluczowe znaczenie dla jej dalszego funkcjonowania w dotychczasowym wymiarze. Liczny udział przedsiębiorców transportowych oraz przedstawicieli władz publicznych i służb kontrolnych świadczy, że tematyka dzisiejszej konferencji jest niezmiernie istotna dla wszystkich jej uczestników podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.Ministerstwo Infrastruktury, także dzięki bieżącemu dialogowi z przedsiębiorcami, identyfikuje problemy i wyzwania, jakie stoją przed polską branżą transportu drogowego. Konsultacje publiczne z udziałem partnerów społecznych, dotyczące projektów aktów normatywnych przygotowywanych w ministerstwie, mają istotny wpływ na jakość prawa z zakresu transportu drogowego.
Otoczenie, w jakim funkcjonuje polski transport drogowy w ostatnich latach jest niezwykle trudne i złożone. Rosnące koszty prowadzonej działalności gospodarczej, spadek liczby zleceń transportowych, problem deficytu kierowców czy niewyrównana konkurencja przewoźników z państw spoza Unii Europejskiej to tylko kilka przykładów determinantów sytuacji polskich przewoźników drogowych. W tej sytuacji coraz częściej pojawiają się postulaty branży transportu drogowego o pomoc ze strony polskiego rządu dodał wiceminister Stanisław Bukowiec.Ministerstwo Infrastruktury monitoruje rynek przewozów drogowych, w tym pod kątem zagrożeń ze strony nieuczciwych przewoźników. Dzięki prowadzeniu działań kontrolnych Inspekcja Transportu Drogowego konsekwentnie eliminuje nieuczciwą konkurencję na rynku transportowym, zwracając uwagę także na przewoźników z państw trzecich. Dążąc do poprawy sytuacji przedsiębiorców transportu drogowego, MI przygotowało projekty ustaw, m.in. dotyczący elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie SENT, tak aby przyspieszyć wejście w życie nowych obowiązków wobec przewoźników z krajów trzecich. Resort infrastruktury pracuje również nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, m.in. w zakresie zaostrzenia odpowiedzialności podmiotów wykonujących inne czynności związane z przewozem drogowym, w szczególności jako spedytorzy, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury