Branża transportu drogowego miała większe oczekiwania co do tego wniosku. Rozszerzenie dyrektywy w sprawie eurowiniet będzie skuteczne tylko wtedy, gdy państwa członkowskie będą zobowiązane do jej stosowania od dnia, w którym będzie ona wiążąca dla pojazdów silnikowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zespoły pojazdów mogłyby zostać zakwalifikowane do lepszej kategorii ze względu na efektywność energetyczną przyczepy, co byłoby korzystne w przypadku pojazdów, którym grozi zaliczenie do niższej kategorii po wprowadzeniu stawek zależnych od emisji CO₂. Dlatego obowiązek jej stosowania w stosunku do naczep nie może czekać aż do 1 lipca 2030 r. Prawodawcy powinni zadbać o to, aby ta propozycja stała się prawdziwie pozytywną zachętą dla przewoźników, tak aby zespoły pojazdów mogły korzystać z niższych stawek od dnia, w którym zaczną obowiązywać stawki CO2 dla pojazdów silnikowychpowiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Obecne zasady stosowania eurowiniet już teraz stwarzają ryzyko poważnego wzrostu opłat użytkowników i kosztów zewnętrznych dla pojazdów ciężarowych, o czym świadczą plany rządu niemieckiego zakładające prawie dwukrotny wzrost opłat, a obecnie proponowany system nie jest brany pod uwagę. Jest to niedopuszczalne, ponieważ modyfikacja eurowiniety z 2022 r. wyraźnie stwierdza, że opłaty związane z emisjami CO2 nie powinny być nakładane jako źródło nieuzasadnionych zysków. Ponadtow jak podkreśliła Raluca Marian wdrożenie zmian stawek za emisję CO2 będzie bardzo skomplikowane, a włączenie przyczep i naczep może ten proces jeszcze bardziej skomplikować. Proponowane zmiany mogą być również uciążliwe administracyjnie dla kierowców i operatorów. Ustawodawcy będą musieli znaleźć rozwiązania minimalizujące obciążenia administracyjne związane z powielaną rejestracją zespołów pojazdów u dostawców opłat.
Wreszcie w połączeniu ze zmianami w dyrektywie w sprawie eurowiniet wprowadzonymi w 2022 r., nowa propozycja może oznaczać, że wiele pojazdów Euro VI, obecnie uważanych za najczystszą technologię, zostanie zaliczona do mniej korzystnych kategorii w 2024 r. Ustawodawcy nie powinni do tego dopuścić. Propozycja Komisji jest obecnie procedowana w Radzie i Parlamencie Europejskim. Jeżeli tekst nie zostanie przyjęty w pierwszym lub drugim czytaniu, rozpocznie się postępowanie pojednawcze w celu opracowania nowego tekstu.
Źródło: IRU