Cała branża transportowo-logistyczna, która realizuje przewozy do Ukrainy i z powrotem czekała na rozwiązanie, które pozwoliłoby na rozładowanie zatorów w punktach kontrolnych i skrócenie czasu oczekiwania na odprawy. Codziennie doświadczamy problemów ze zbyt małą przepustowością przejść granicznych. Usprawnienie ruchu na granicy było koniecznościąmówi Joanna Porath, prezes agencji celnej AC Porath.Sytuacja na przejściach polsko-ukraińskich pogorszyła się po rosyjskiej napaści zbrojnej na Ukrainę. Na granicy tworzyły się ogromne kolejki – zdarzało się, że na odprawę czekało w tym samym czasie nawet 2 tys. pojazdów. Kilkudniowe zatory opóźniały pracę firm transportowych, dlatego już kilkukrotnie dochodziło do protestów przewoźników. Przejście graniczne w Malhowicach-Niżankowicach ma pomóc w unormowaniu tej sytuacji. Podjęto decyzję o przyspieszeniu otwarcia nowej odprawy, choć nadal brakuje tam potrzebnej infrastruktury. Pierwotnie punkt miał być uruchomiony dopiero w 2025 roku.
Widzimy potencjał w lokalizacji tego przejścia granicznego właśnie w województwie podkarpackim, które jest tzw. hubem logistycznym dla wysyłek do Ukrainy, nie tylko ładunków z pomocą humanitarną, ale również dla towarów komercyjnych. Teraz najważniejszym czynnikiem jest wybudowanie całej infrastruktury towarzyszącej, czyli dróg dojazdowych, parkingów, punktów obsługi kierowców. Tego wszystkiego na razie brakujemówi Dariusz Jamróz, prezes Europejskiego Centrum Logistycznego. /cite>Z przejścia nie mogą niestety nadal korzystać pojazdy:
🔸 poniżej 7,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej,
🔸 przeznaczonedo przewozu towarów niebezpiecznych (ADR),
🔸 przeznaczone do przewozu zwierząt gospodarskich (po dezynfekcji),
🔸 nienormatywne nieposiadające zezwolenia,
🔸 przewożące nadwyżki paliwa w zbiornikach pojazdów oraz chłodni,
🔸 przewożące opakowania zwrotne z wyłączeniem opakowań znajdujących się na wyposażeniu,
🔸 przewożące towary podlegające ustnemu zgłoszeniu do dopuszczenia do obrotu zgodnie z art. 135 pkt 1 lit. b) - d) oraz pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. Urz. UE L nr 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn.zm.),
🔸 przewożące podlegające ustnemu zgłoszeniu wywozowemu zgodnie z art. 137 pkt 1 lit. b) - g) oraz pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446.
Aktualnie na granicy Polski i Ukrainy znajduje się czternaście przejść granicznych. Osiem z nich to przejścia drogowe, a sześć - kolejowe.
Źródło: AC Porath