Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Czy megaciężarówki to przyszłość transportu?
Utworzona: 2022-07-24

Czy po polskich drogach będą kiedyś jeździły pojazdy mierzące ponad 25 metrów i ważące 60 ton? Wszystko jest możliwe! Tematem zajęła się niedawno Komisja Europejska.

O zestawach Gigaliner (Eurocombi) opowiada w kolejnym odcinku videobloga "C plus E" Adam Wołowiec - gospodarz kanału Omegi Pilzno. Przypomina, że tematem długich i ciężkich zestawów ciężarowych zajęła się niedawno, po raz kolejny, Komisja Europejska, która w ankiecie zapytała przewoźników czy byliby zainteresowani realizowaniem przewozów megaciężarówkami o długości 25,25 m i DMC do 60 ton. Trwają jeszcze konsultacje w tej sprawie, a decyzja czy dopuścić je do ruchu na europejskich drogach ma zapaść do konca bieżącego roku. Jak wiadomo, są na Starym Kontynencie państwa, które dopuściły je do ruchu (m.in Szwecja w 1996 r.), ale pociągi drogowe nie są w stanie swobodnie przemieszczać się pomiędzy krajami UE.

To swego rodzaju marnotrawstwo - przekonują entuzjaści tej koncepcji. Argumentują, że wykorzystanie Gigalinerów oznacza zmniejszenie kosztów transportu w przeliczeniu na tonę ładunku i, przy wykorzystaniu ich na szeroką skalę, ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych obecnych na drogach i zmniejszenie emisji spalin. Przeciwnicy tego rozwiązania podnoszą natomiast kwestię obniżenia się poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obawiają się także zbyt szybkiego zużycia infrastruktury drogowej. Sceptycy podnoszą też kwestię niedostosowania infrastrutury drogowej do tak dużych zespołów pojazdów. Entuzjaści ripostują z kolei, że można je wykorzystywać tylko na wybranych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych.

W każdym razie kilkadziesiąt firm w Europie, na mocy specjalnych zezwoleń, korzysta z długich zestawów w codziennej pracy. Testują je w akcji i w zamian dzielą się spostrzeżeniami z eksploatacji.



Źródło: YouTube
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels