Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Transport na równych zasadach

Utworzona: 2022-07-28


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) uważa, że transport drogowy, stanowiący prawie połowę sektora w UE, powinien mieć taki sam dostęp do nowych zwolnień w zakresie korzystania z pomocy państwa w celu wspierania dekarbonizacji jak kolej i żegluga śródlądowa.

Komisja Europejska zaproponowała rozporządzenie umożliwiające zwolnienie niektórych rodzajów pomocy państwowej dla transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej i transportu multimodalnego z konieczności uprzedniego zgłaszania tego faktu zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

Z zadowoleniem przyjmujemy propozycję Komisji, aby ułatwić procedury pomocy państwowej jeśli chodzi o dekarbonizację transportu, z uwzględnieniem transportu multimodalnego, w tym intermodalnego. Jednak naszym zdaniem błędem jest wyłączanie transportu wyłącznie drogowego z możliwości korzystania z dotacji, które mają na celu wspieranie zielonej transformacji całego sektora transportu. Dekarbonizacja bez inwestowania w transport drogowy jest daremna, biorąc pod uwagę, że stanowi on ponad 45% transportu w UE. Jeśli mają zostać osiągnięte cele Zielonego Ładu, wszystkie rodzaje transportu potrzebują zachęt do transformacji – powiedziała Raluca Marian, Dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.
Komisja twierdzi, że takie ułatwienie pomocy państwa nie spowodowałoby zakłóceń konkurencji. Zdaniem IRU, jest dokładnie odwrotnie. Wyłączenie transportu drogowego stworzy niekorzystne warunki konkurencji wśród przewoźników, w zależności do tego czy korzystają z przewozów multimodalnych, czy nie. Nie jest również jasne, w jaki sposób będzie oceniany udział w transporcie multimodalnym i jak będzie te przepisy będą egzekwowane.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels