Z zadowoleniem przyjmujemy propozycję Komisji, aby ułatwić procedury pomocy państwowej jeśli chodzi o dekarbonizację transportu, z uwzględnieniem transportu multimodalnego, w tym intermodalnego. Jednak naszym zdaniem błędem jest wyłączanie transportu wyłącznie drogowego z możliwości korzystania z dotacji, które mają na celu wspieranie zielonej transformacji całego sektora transportu. Dekarbonizacja bez inwestowania w transport drogowy jest daremna, biorąc pod uwagę, że stanowi on ponad 45% transportu w UE. Jeśli mają zostać osiągnięte cele Zielonego Ładu, wszystkie rodzaje transportu potrzebują zachęt do transformacji – powiedziała Raluca Marian, Dyrektor ds. rzecznictwa UE w IRU.Komisja twierdzi, że takie ułatwienie pomocy państwa nie spowodowałoby zakłóceń konkurencji. Zdaniem IRU, jest dokładnie odwrotnie. Wyłączenie transportu drogowego stworzy niekorzystne warunki konkurencji wśród przewoźników, w zależności do tego czy korzystają z przewozów multimodalnych, czy nie. Nie jest również jasne, w jaki sposób będzie oceniany udział w transporcie multimodalnym i jak będzie te przepisy będą egzekwowane.
Źródło: IRU