REKLAMA

Kolejne problemy z parkingami w Niemczech
Utworzona: 2018-07-12

Do wzrostu ruchu ciężarowego na autostradach przyczyni się także rozszerzenie obowiązku opłaty drogowej na drogi federalne.

Przepełnione parkingi, wjazdy i wyjazdy zastawione stojącymi ciężarówkami to widok, który nie należy do rzadkości. Nie występuje ona w ciągu dnia, ale po godzinie 22 zdarza się dość często. Kierowcom ciężarówek coraz trudniej jest przestrzegać okresów odpoczynku. Według przeprowadzonej ostatnio ankiety dotyczącej najważniejszych problemów kierowców, brak miejsc parkingowych zajmuje bardzo wysokie miejsce, wyprzedzając nawet kwestię wynagrodzeń.

Według brandenburskiego Ministerstwa Transportu na 108 parkingach autostradowych znajduje się około 2800 miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych. Kolejne 1000 miejsc oferuje osiem prywatnych parkingów dla ciężarówek. Zdaniem Tiefa, to zdecydowanie za mało. Potrzeba jeszcze przynajmniej od 1000 do 1500 miejsc. Do lepszego wykorzystania istniejących miejsc parkingowych mógłby przyczynić się elektroniczny system kierowania na parking. Podczas gdy takie systemy są testowane w innych państwach, w Brandenburgii mało kto jest nimi zainteresowany.

Jak wynika z odpowiedzi ministerstwa na zapytanie grupy parlamentarnej Zielonych, w związku z rozbudową obwodnic A 10 Nord- i Südring oraz autostrady A24, w ciągu najbliższych kilku lat powinno powstać dodatkowe 330 miejsc parkingowych dla ciężarówek. Ponadto planowany jest jeden nowy obiekt oraz i powiększenie 6 istniejących stacji paliw i punktów obsługi kierowców z miejscami przeznaczonymi na pojazdów ciężarowych wzdłuż autostrad A2, A10, A13 i A24. W rezultacie tych robót ma powstać 700 miejsc parkingowych. Początek inwestycji nie jest jednak planowany przed 2022/2023.

Według planu regionalnego planu rozbudowy parkingów opracowanego w roku 2014, który ma zostać zaktualizowany w przyszłym roku, do roku 2025 w Brandenburgii brakować będzie ok. 1400 miejsc parkingowych. W ciągu ostatnich 4 lat powstało zaledwie 260 nowych miejsc, głównie tzw. PWC - niezarządzanych parkingów z toaletą.

Kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za dalszy wzrost w tym segmencie jest rosnący udział zagranicznych pojazdów w transporcie towarowym. Zgodnie z planami UE w przyszłości należy spodziewać się większej liczby przewozów, co z pewnością da się odczuć w Brandenburgii. Kierowcy zagraniczni będą mogli przekraczać granicę w poniedziałek rano i realizować zlecenia krajowe przez okres pięciu dni. W takiej sytuacji będą musieli każdego dnia nocować na naszych parkingach.

Według Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) jest zdecydowanie za mało miejsc parkingowych, zwłaszcza wyposażonych w WC. Sytuację mogłoby poprawić stworzenie prywatnych parkingów autostradowych. Stowarzyszenie Niemieckich Zajazdów Samochodowych (VEDA) wielokrotnie oferowało rozbudowę infrastruktury parkingowej. Jednak VEDA jest uważana za konkurenta firmy Tank und Rast GmbH, która dzierżawi stacje benzynowe i parkingi przy autostradach. Dyrektor zarządzający VEDA Herbert Quabach jest otwarty na rozmowy z władzami Brandenburgii. W Bawarii, Badenii-Wirtembergii, Dolnej Saksonii, Saksonii-Anhalt i Hesji istnieją już porozumienia, na mocy których zajazdy samochodowe oferują dodatkowe miejsca parkingowe dla ciężarówek. Według szacunków VEDY, na niemieckich autostradach brakuje 31 000 miejsc parkingowych dla ciężarówek.
Do ulubionych
REKLAMA
PREZENTACJA FIRMY
LKW WALTER - Loads Today


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA