Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ciężarówki wodorowe Toyoty już w Belgii, Niemczech i Holandii

Utworzona: 2025-07-21


Toyota Motor Europe powiększyła do pięciu liczbę bezemisyjnych ciężarówek na wodór, które na co dzień pracują w jej europejskiej sieci logistycznej. Samochody zostały opracowane wspólnie z VDL Groep i wykorzystują systemem ogniw paliwowych Toyoty i na jednym tankowaniu wodoru mogą pokonać do 400 km.

To kolejny etap współpracy Toyota Motor Europe i VDL Groep. W 2023 roku opracowano i wdrożono pierwszy testowy samochód ciężarowy, który wykorzystywał wodorowe ogniwa paliwowe. Teraz do europejskich operacji logistycznych dołączyły cztery kolejne pojazdy, które będą się poruszać na trasach w Belgii (Diest), Francji (Lille), Niemczech (Kolonia) i Holandii (Rotterdam i Weesp).

W projekcie biorą udział dostawcy usług logistycznych – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT i Yusen, którzy do swoich flot wprowadzili ciężarówki o zerowej emisji spalin*. Toyota, wspólnie z tymi dostawcami usług logistycznych, będzie teraz oceniać wydajność zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi pojazdów podczas intensywnej pracy dla Toyota Parts Centre Europe, które każdego dnia obsługuje ponad 500 000 części i akcesoriów.

Opracowana wspólnie przez VDL Groep i Toyotę 40-tonowa ciężarówka zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi jest podobnie wydajna jak jej odpowiednik z silnikiem Diesla, ale porusza się bezemisyjnie, ponieważ jej silnik jest zasilany energią elektryczną wytwarzaną z wodoru w połączeniu z tlenem. Rzeczywisty zasięg wodorowej ciężarówki wynosi do 400 km, a cichy napęd to zwiększony komfort dla kierowcy, a także dla mieszkańców terenów przez które samochód przejeżdża.

Rozszerzenie floty bezemisyjnych ciężarówek jest zgodne z celem Toyoty, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w operacjach logistycznych do 2040 roku. Chcemy też przyczynić się do rozwoju gospodarki wodorowej. Ciężarówki z ogniwami paliwowymi mogą zwiększyć popyt na wodór, który jest jednym z kluczowych czynników obok wdrożenia unijnego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Wspólnie z dostawcami usług logistycznych chcemy zebrać wnioski z codziennej eksploatacji pierwszej wodorowej floty logistycznej, by udoskonalać pojazdy i procesy operacyjne powiedział Thiebault Paquet, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Toyota Motor Europe.
Źródło: Toyota
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels