Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Ludzkie oko wychwyci więcej niż automat

Utworzona: 2025-02-16


Automatyczny włącznik świateł w nowoczesnych samochodach odciąża kierowców włączając światła mijania, gdy robi się ciemno lub w momencie wjazdu do parkingu podziemnego lub tunelu. Jednak we mgle i innych warunkach, w których dochodzi do rozproszenia światła, system automatyczny często zawodzi.

Eksperci DEKRA radzą kierowcom, aby w takich sytuacjach przejmowali kontrolę i ręcznie włączali światła mijania.

Automatycznie włączające się reflektory znacznie poprawiły bezpieczeństwo. Nie należy jednak ślepo polegać na tej technologii. Czujniki światła w wielu pojazdach rozróżniają tylko światło i ciemność, a we mgle lub w czasie mżawki zwykle włączają tylko światła do jazdy dziennej, ale nie mijania. Choć czujniki w najnowszych pojazdach są coraz bardziej wrażliwe, nadal trzeba zwracać uwagę na ustawienia oświetlenia mówi Denis Preissner, badacz wypadków w DEKRA.

Światła do jazdy dziennej nie wystarczą przy złej widoczności


W trybie jazdy dziennej reflektory są przyciemnione, a światła tylne są całkowicie wyłączone. To sprawia, że pojazd jest znacznie gorzej widoczny z przodu i z tyłu, co zwiększa ryzyko wypadków. Przy słabej widoczności, kierowcy muszą sami włączyć światła mijania. Zdaniem Preissnera, im wcześniej, tym lepiej. Widoczność w świetle rozproszonym zwykle poprawia się po włączeniu świateł przeciwmgielnych. Emitują one szerszy strumień światła niż zwykłe światła mijania i lepiej oświetlają drogę z bliskiej odległości.

Podczas jazdy we mgle w ciemności, oprócz świateł mijania, zalecamy włączenie świateł przeciwmgielnych, jeśli są dostępne, aby uzyskać optymalną widoczność i oświetlenie drogi. Z drugiej strony światła drogowe nie mają większego sensu we mgle lub podczas opadów śniegu. Ich światło jest silnie odbijane przez krople mgły lub płatki śniegu, co pogarsza widoczność z powodu oślepienia mówi Preissner.
Gdy widoczność spada poniżej 50 metrów, zaleca się włączenie tylnego światła przeciwmgielnego. Nawet w gęstej mgle pojazd może zostać wcześniej dostrzeżony przez kierowcę z tyłu. Należy jednak jechać powoli: w niektórych krajach gdy włączone jest tylne światło przeciwmgielne, prędkość jest ograniczona do 50 km/h. Gdy mgła się podniesie, jasne światło musi zostać ponownie wyłączone, aby nie oślepiać kierowców jadących z tyłu.

Należy pamiętać o zasadach jazdy we mgle - dostosować prędkość do warunków, zachować bezpieczny dystans i nie jechać za blisko pojazdów poruszających się szybko przed naszym samochodem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko wystąpienia karamboli, których można uniknąć wtedy, gdy kierowca jest w stanie zatrzymać się w dowolnym momencie na odcinku drogi, który jest widoczny. Na pasach ruchu, które są na tyle wąskie, że mogą stwarzać zagrożenie dla nadjeżdżających pojazdów, należy mieć możliwość zatrzymania się na połowie odcinka drogi, który jest widoczny.

Źródło: DEKRA
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels