Kiedy wybieramy numer alarmowy?
Numer 112 jest przeznaczony do wzywania pomocy w sytuacjach kryzysowych, takich jak wypadek drogowy, pożar, zasłabnięcie czy utrata przytomności. Należy go wybrać również w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, na przykład przy podejrzeniu zawału lub udaru i gdy życie lub zdrowie są zagrożone. Każda sytuacja wymagająca szybkiej interwencji służb ratunkowych to powód, by skorzystać z numeru alarmowego.Warto pamiętać, że 112 to ogólny numer alarmowy, pod który można dzwonić w nagłych sytuacjach wymagających interwencji służb ratunkowych. Jednak jeśli potrzebujemy bezpośredniego kontaktu z konkretną służbą, warto skorzystać z dedykowanych numerów. Straż pożarną można wezwać, dzwoniąc pod 998, pogotowie ratunkowe pod 999, a policję pod 997. Wybierając numer 112, połączenie zostanie przekierowane do odpowiednich służb, ale w niektórych przypadkach szybszym rozwiązaniem może być kontakt bezpośredni. Pamiętaj, by nie dzwonić na 112 dla żartów. Fałszywe zgłoszenia blokują linię i mogą kosztować czyjeś życie.
Krok po kroku, jak wezwać pomoc:
🚩 Staraj się zachować spokój, ponieważ panika może utrudnić przekazanie informacji.🚩 Podaj swoje imię i nazwisko – nie jest obowiązkowe, ale pomaga w komunikacji.
🚩 Opisz sytuację – powiedz co się stało, np. wypadek samochodowy, jedna osoba nieprzytomna.
🚩 Podaj dokładną lokalizację – jeśli nie znasz adresu, opisz otoczenie lub podaj współrzędne GPS.
🚩 Odpowiadaj na pytania dyspozytora – może zapytać o stan poszkodowanych, liczbę osób, czy miejsce jest bezpieczne.
🚩 Nie rozłączaj się pierwszy – czekaj na zakończenie rozmowy przez dyspozytora, może mieć dodatkowe pytania.
🚩 Wykonuj polecenia – jeśli trzeba udzielić pierwszej pomocy, dyspozytor będzie pomagał przekazując Ci instrukcje przez telefon.
🚩 Pozostań w pobliżu miejsca zdarzenia, jeśli to możliwe – zespół ratownictwa medycznego po przybyciu na miejsce zdarzenia może potrzebować dodatkowych informacji.
eCall - samochód sam wybiera numer 112
Instytut Transportu Samochodowego przypomina, że w ramach infrastruktury telefonu alarmowego 112 funkcjonuje także ogólnoeuropejski system eCall. Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych (do 3,5 tony) wyposażane są w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia. Rolą usługi ratunkowej eCall, która ma charakter publiczny i bezpłatny, jest skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60 proc. w mieście i 50 proc. poza obszarami zabudowanymi. Szacuje się, że eCall jest w stanie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drodze o 4 proc., a poważnych obrażeń o 6 proc. Dzięki niemu możliwe będzie zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w krajach UE o 2,5 tys. rocznie. W ramach tego systemu w 2024 roku zarejestrowano łącznie 42,6 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o prawie 32 proc. więcej niż w 2023 r.Cisi bohaterowie...
Przy okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego warto wspomnieć o operatorach numeru alarmowego 112, o których prawie nikt nie mówi, a to właśnie dzięki ich odpowiedniej i szybkiej reakcji można uratować ludzkie życie. Jaka jest dokładnie ich rola i jak wygląda zawodowa codzienność? Tego dowiecie się z wywiadu Dzień dobry, tu operator numeru alarmowego 112...Źródło: gov.pl/Instytut Transportu Samochodowego
grafika poglądowa