To drugi najlepszy wynik w 65-letniej historii portu. Biorąc pod uwagę otoczenie gospodarcze, jesteśmy bardzo zadowoleni z takiego wyniku, który potwierdza osiągnięcia firm i organów działających w największym uniwersalnym porcie na niemieckim wybrzeżu Bałtyku powiedział dr. Gernot Tesch, dyrektor zarządzający ROSTOCK PORT.Według danych Urzędu Portowo-Morskiego w Rostocku, w 2024 roku w innych portach Rostocku, takich jak port towarowo-rybacki i port chemiczny, przeładowano kolejne 1,5 mln ton towarów. Innymi słowy, w ubiegłym roku przez nabrzeża portowe w Rostocku przewinęło się łącznie 31,6 mln ton ładunków.
W 2024 roku w infrastrukturę portu zagranicznego zainwestowano prawie 18 milionów euro. W tym roku PORT ROSTOCK planuje zainwestować ponad 50 milionów euro w infrastrukturę i inwestycje, które mają na celu wzmocnienie konkurencyjności portu.
Wyniki przeładunku w porcie zagranicznym
W ubiegłym roku do portu dalekomorskiego Rostock zawinęło łącznie 7580 promów, statków typu ro-ro, tankowców, statków towarowych i statków wycieczkowych (2023 r.: 7461). Spośród nich 5857 stanowiły promy i statki typu ro-ro (2023 r.: 5657).Przeładunek towarów masowych wyniósł 5,05 mln ton, czyli był o 11% niższy niż w roku poprzednim. Straty były szczególnie widoczne w transporcie węgla, cementu i nawozów. Dominującym ładunkiem masowym w portach dalekomorskich było zboże, którego przeładowano 2,7 mln ton. Przeładunek towarów płynnych wyniósł 7,9 mln ton. Z tankowców przez port naftowy w Rostocku przepompowano 6 mln ton ropy naftowej do rurociągu w Schwedt na potrzeby rafinerii PCK. Przeładunki ładunków drobnicowych wyniosły 655 000 ton, czyli były o około 100 000 ton niższe niż w roku poprzednim.
Przeładunek towarów przewożonych promami i ładunków typu ro-ro również osiągnął najwyższy w historii poziom 16,5 mln ton. Liczba ciężarówek/naczep transportowanych promami i połączeniami RoRo do i z Europy Północnej nieznacznie wzrosła do 517 000. Przeładunek papieru i produktów leśnych wzrósł o 16 000 do 378 000 ton.
Wzrósł import i eksport nowych pojazdów, głównie dzięki utworzeniu firmy Autolink, zajmującej się logistyką motoryzacyjną. W ubiegłym roku liczba pojazdów importowanych i eksportowanych wzrosła z 32 000 do ponad 122 000.
Ubiegłoroczny wynik w transporcie kombinowanym ładunków prawie osiągnięty
Odnotowano niewielki spadek przepustowości w transporcie kombinowanym. Operator terminalu Rostock Trimodal (RTM) osiągnął wynik o około trzy procent wyższy, sprzedając około 112 000 jednostek.Obecnie co tydzień kursuje 47 składów kolejowych w ramach transportu kombinowanego do i z Werony (21) we Włoszech, Bratysławy (5) na Słowacji, Oradei (2) w Rumunii, Drezna (5), Herne (6) i Halle (1) w Niemczech oraz Bettembourga (3 ) w Luksemburgu. Przez Bettembourg można dotrzeć m.in. do Lyonu we Francji i Barcelony w Hiszpanii. Ponadto LKW Walter niedawno uruchomiło połączenie do Karlsruhe (4).
Polskie porty również biją rekordy
Rodzime porty morskie zakończyły rok 2024 z rekordowymi wynikami finansowymi i operacyjnymi. Zysk netto największych portów wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając łączną wartość ponad 551,7 mln zł. Port w Gdańsku poprawił swój wynik o 24 proc., co stanowi wzrost o 51,7 mln zł. Równie imponujący wynik osiągnął Port Gdynia, zwiększając zysk o 32 proc. i zyskując dodatkowe 34,2 mln zł. Port Szczecin-Świnoujście także zakończył rok z bardzo dobrym wynikiem, notując wzrost zysku o 23 proc., czyli o 27,3 mln zł więcej niż w roku poprzednim, o czym przeczytacie TUTAJ.Źródło: Port Rostock