Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

10 błędów, których należy unikać przy organizacji transportu międzynarodowego


Transport międzynarodowy wymaga precyzyjnego planowania i znajomości specyfiki rynku. Nawet najmniejsze błędy mogą prowadzić do opóźnień, dodatkowych kosztów czy problemów prawnych, które negatywnie wpływają na relacje z klientami oraz rentowność operacji. W tym artykule poznasz 10 najczęstszych błędów popełnianych przy organizacji transportu międzynarodowego i dowiesz się, jak ich unikać.

 1.  Niedopełnienie wymagań formalno-prawnych

Transport międzynarodowy wymaga ścisłego przestrzegania regulacji celnych i podatkowych, które różnią się w zależności od kraju. Brak znajomości tych przepisów może skutkować nieprawidłowościami w dokumentacji (np. w listach przewozowych lub fakturach), prowadząc do opóźnień na granicach, a nawet do kar finansowych. Aby uniknąć takich problemów, warto korzystać z usług doświadczonych agencji celnych i cały czas śledzić zmiany w zakresie obowiązującego prawa.


2. Niewłaściwe planowanie tras

Nieprawidłowe oszacowanie długości trasy czy zignorowanie warunków drogowych to częste przyczyny opóźnień i wzrostu kosztów transportu. Przy nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak strajki czy remonty, dodatkową komplikacją okaże się nieznajomość alternatywnych dróg przejazdu. Warto więc korzystać z zaawansowanych narzędzi do optymalizacji tras, które uwzględniają aktualne dane i pozwalają szybko reagować na rozmaite przeszkody.


3.  Źle dobrany środek transportu

Dobór środka transportu niedostosowanego do charakteru towaru – np. brak chłodni dla produktów wymagających niskiej temperatury – może prowadzić do uszkodzeń ładunku i strat finansowych. Lekceważąc wymogi przewozu towarów niebezpiecznych (ADR), firma naraża się wręcz na poważne kary pieniężne. Przed wyborem środka transportu należy więc dobrze zastanowić się nad warunkami, w jakich powinien być przewożony dany ładunek.


4.  Brak ubezpieczenia towaru

Brak odpowiedniego ubezpieczenia ładunku naraża firmę na ogromne straty w przypadku szkód, kradzieży i innych nieprzewidzianych zdarzeń. Częsty problem stanowi również błędny wybór zakresu polisy. W efekcie ubezpieczenie towaru może nie obejmować kwestii istotnych z punktu widzenia specyfiki ładunku czy wybranej trasy. Aby uniknąć takich sytuacji, warto skonsultować się z wyspecjalizowanym brokerem ubezpieczeniowym.

5. Nieefektywna komunikacja w łańcuchu dostaw

Problemy operacyjne wynikają często z braku sprawnej koordynacji między załadowcą, przewoźnikiem i odbiorcą. Firma transportowa, która nie stosuje efektywnej komunikacji, naraża się na przestoje wynikające np. z nieprzygotowania magazynu na odbiór towaru. Skutecznym remedium okaże się w takich sytuacjach wdrożenie systemu TMS (Transport Management System), który usprawnia przepływ informacji, zapewnia aktualizacje w czasie rzeczywistym i minimalizuje ryzyko błędów.


6.  Niewłaściwe pakowanie i etykietowanie towaru

Nieodpowiednie zabezpieczenie ładunku zwiększa ryzyko jego uszkodzeń podczas transportu, szczególnie na długich trasach międzynarodowych. Błędne etykietowanie może z kolei prowadzić do problemów z identyfikacją towaru, opóźnień na odprawach celnych, a nawet do odrzucenia przesyłki. Warto więc stosować się do standardów pakowania i etykietowania obowiązujących w krajach docelowych oraz korzystać z trwałych, zgodnych z normami oznaczeń.


7.  Niedostosowanie do lokalnych regulacji transportowych

Każdy kraj ma własne przepisy dotyczące limitów wagowych, wymiarów pojazdów czy godzin przejazdu. Szczególnym wyzwaniem może okazać się transport ponadgabarytowy, który wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń. Firmy, które chcą uniknąć ewentualnych problemów w tym obszarze, powinny korzystać ze wsparcia lokalnych ekspertów. Dobrze znają oni miejscowe przepisy i mogą pomóc przewoźnikom w dostosowaniu transportu do wymogów danego kraju.


8.  Brak elastyczności w planowaniu

Nieprzewidziane sytuacje, takie jak awarie pojazdów, zmiany przepisów czy nagłe zakłócenia w łańcuchu dostaw, wymagają szybkich reakcji. Brak alternatywnego planu i bufora czasowego w harmonogramie to zagrożenie dla terminowej realizacji zleceń i ich rentowności. Odpowiednim działaniem profilaktycznym okaże się w tym przypadku elastyczne podejście do zarządzania logistyką, uwzględniające możliwość modyfikacji tras, zmian dostawców czy środków transportu.


9.  Ignorowanie wpływu technologii

Rezygnując z nowoczesnych narzędzi monitorowania transportu w czasie rzeczywistym, przewoźnicy utrudniają sobie szybkie reagowanie na nieprzewidziane zdarzenia. Powinni natomiast robić dobry użytek z systemów ERP i automatyzacji procesów. Z pomocą przychodzą im takie technologie jak GPS, IoT czy platformy zarządzania łańcuchem dostaw.


10. Koncentracja wyłącznie na cenie przewoźnika

Wybór najtańszego przewoźnika bez analizy jakości usług to prosta droga do potencjalnych opóźnień, problemów komunikacyjnych i kłopotów z ukrytymi kosztami. Niska cena często oznacza brak odpowiednich zabezpieczeń, gorszy stan floty lub niewystarczające ubezpieczenie ładunku. Zamiast kierować się wyłącznie kosztami, warto więc oceniać przewoźników na podstawie kluczowych wskaźników wydajności (KPI), takich jak terminowość, liczba reklamacji czy poziom obsługi klienta.


Mimo licznych pułapek czyhających na przewoźników, transport międzynarodowy może przebiegać płynnie i bezpiecznie. Warunkiem jest powierzenie go doświadczonej firmie logistycznej, która dysponuje rozwiniętym zapleczem i współpracuje z wiarygodnymi partnerami biznesowymi.


Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels