Wzrost zapotrzebowania wynika z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim branża boryka się z problemem starzejącej się kadry kierowców, małą liczbą kobiet w zawodzie i rosnącą trudnością w zatrzymaniu pracowników na dłużej. Jeśli te problemy nie zostaną rozwiązane, mogą one jeszcze bardziej pogłębić trudności w branży.
Sally Gilson z RHA podkreśla, jak ważne jest wsparcie rządu, zwłaszcza w kontekście rosnących kosztów i fali niewypłacalności. Jej zdaniem kluczowym rozwiązaniem mogą być programy, które oferują intensywne kursy prawa jazdy na pojazdy ciężarowe, aby jak najszybciej zwiększyć liczbę wykwalifikowanych kierowców. Ale nie chodzi tylko o pozyskiwanie nowych pracowników — równie ważne jest, aby zapewnić, że osoby już pracujące w transporcie, będą chciały pozostać w branży.
W odpowiedzi na wyzwania, RHA przedstawia szereg działań, które mogą pomóc wyjść z kryzysu. Jednym z nich jest zwiększenie elastyczności funduszy dostępnych na szkolenia, takich jak Growth and Skills Levy, które umożliwią firmom transportowym dopasowanie kursów do swoich rzeczywistych potrzeb. Dodatkowo, 95% tych funduszy pochodzi od rządu, co może stanowić duże wsparcie dla firm w tym trudnym okresie. Jednak, jak zauważa RHA, nie chodzi tylko o pieniądze, ale także o zmianę mentalności. Współpraca z uczelniami, szkołami i instytucjami edukacyjnymi na poziomie lokalnym w celu promowania kariery w logistyce może pomóc w przyciągnięciu młodszych pokoleń do zawodu. Wprowadzenie takich programów dla branży transportowej również może odegrać istotną rolę w przyszłości.
RHA apeluje do rządu, przedstawicieli branży oraz dostawców szkoleń o ścisłą współpracę, aby wspólnie rozwiązać problem brakujących kierowców i stworzyć solidne fundamenty dla dalszego rozwoju brytyjskiej gospodarki w nadchodzących latach. Tylko w ten sposób uda się przezwyciężyć wyzwania kadrowe i utrzymać płynność transportu w kraju.
Źródło: RHA
Utworzona: 2025-02-08