Pierwszy pakiet to istotny krok w wieloaspektowym procesie deregulacyjnym, nad którym pracujemy w gronie ekspertów, administracji i przedsiębiorców. Wspólnie zdefiniowaliśmy bariery, które ograniczają działalność firm i opracowaliśmy rozwiązania, które ułatwią prowadzenie działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania to odpowiedź na potrzeby nowoczesnego biznesu, uwzględniające niezbędne standardy i kształtujące adekwatne do potrzeb prawo gospodarcze. Przepisy muszą być proste, jednoznaczne i skuteczne. Nowe rozwiązania usprawnią procesy gospodarcze, umocnią pozycję polskich firm i wpłyną na ich konkurencyjność podkreśla minister Krzysztof Paszyk.
Pierwszy Pakiet Deregulacyjny to ponad 40 zmian dotyczących różnych obszarów działalności gospodarczej, na różnych etapach jej prowadzenia. Projektowane przepisy obejmują m.in. nowe zasady kontroli firm, usprawnienia w dialogu administracji z przedsiębiorcami, przejrzyste zasady tworzenia prawa gospodarczego.
Nowe reguły kontroli w przedsiębiorstwach
Kontrole w przedsiębiorstwach będą prowadzone, ale na nowych zasadach, tak aby nie paraliżować działalności gospodarczej firm. Proponowane zmiany obejmą:🔸 skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni
🔸 wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów
🔸 dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, średniego – raz na 3 lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)
🔸 dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych.
Prostsze postępowania administracyjne
Rząd chce przyśpieszyć i uprościć postępowania administracyjne. Wprowadzimy rozwiązania usprawniające ich przebieg:🔸 wprowadzenie decyzji hybrydowej (decyzja zostaje wydana w formie papierowej, a załączniki w formie elektronicznej)
🔸 zwiększenie wykorzystania tzw. „wezwań miękkich”, czyli możliwość wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania
🔸 odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w kilku kolejnych postępowaniach administracyjnych
🔸 wprowadzenie dodatkowych zachęt inicjujących prowadzenie mediacji w sprawach administracyjnych
🔸 możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych i zaległych kar administracyjnych z urzędu
🔸 elektronizacja postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą
🔸 doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus
🔸 brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie można wykazać w oparciu o dostępne publicznie rejestry (KRS, CEIDG).
Przyjazne prawo gospodarcze
Przepisy deregulacyjne odnoszą się również do reguł kształtowania prawa gospodarczego. Ma być ono skuteczne, adekwatne i przyszłościowe. Rząd proponuje:🔸 odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (6 miesięcy)
🔸 zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. „one in, one out”), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze
🔸 obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych
🔸 obowiązek cyklicznego opracowywania rządowego Programu regulacyjnego.
Usprawnienia dotyczą również innych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej, jak chociażby możliwości zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej. Dziś zawarcie takiej umowy jest możliwe tylko w formy pisemnej, pod rygorem jej nieważności.
Pierwszy Pakiet Deregulacyjny nie kończy prac Ministerstwa Rozwoju i Technologii i funkcjonującego przy nim Zespołu ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego. Trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami z myślą o właściwie stanowionym prawie gospodarczym i ograniczaniu barier dla środowiska przedsiębiorców w Polsce.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii