W Finlandii mówi się „vahinko ei tule kello kaulassa”, co z grubsza można przetłumaczyć jako „wypadki nie mają dzwonka na szyi”. Zdanie to może tłumaczyć, dlaczego Finowie przyjmują tak kompleksowe i strategiczne podejście, które stara się uwzględnić wiele różnych aspektów zagrożeń na drogach. Wysiłek ten nie kończy się gdy dochodzi do wypadku. Finlandia jest jedynym krajem w Europie, który szczegółowo bada każdą kolizję ze skutkiem śmiertelnym. Gratulujemy Finlandii postępów osiągniętych w ciągu ostatnich 10 lat i mamy nadzieję, że będzie inspiracją do podwojenia wysiłków, aby osiągnąć ambitne cele na przyszłość powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).Nagroda zbiega się z publikacją nowej analizy ETSC, która pokazuje, że w zeszłym roku na drogach UE zginęło 20 418 osób. Stanowi to spadek o zaledwie 1% w porównaniu z rokiem 2022 , czyli znacznie poniżej rocznej redukcji wynoszącej 6,1% niezbędnej do osiągnięcia unijnego celu, jakim jest spadek wypadków śmiertelnych o 50% do 2030 r.
W następstwie wyborów europejskich, ETSC wzywa do utworzenia unijnej agencji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego posiadającej szczegółowe uprawnienia, takie jak zarządzanie wprowadzaniem na rynek pojazdów zautomatyzowanych i przeprowadzanie dochodzeń w sprawie wypadków. Podczas gdy w przypadku innych głównych rodzajów transportu w Europie (lotnictwo, transport morski i kolej) wyznaczono specjalne agencje UE odpowiedzialne za bezpieczeństwo, nadal brakuje takiej agencji ds. transportu drogowego. ETSC nalega również, aby Komisja Europejska rozpoczęła prace nad nowelizacją przepisów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, aby uwzględnić szybko rozwijające się technologie bezpieczeństwa oraz kontynuowała reformę okresowych przeglądów technicznych pojazdów, aby zapewnić aktualizację tych technologii przez cały okres użytkowania pojazdu.
Bezpieczeństwo drogowe w Finlandii
Obecnej strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym kraju przyświeca Wizji Zero, która zakłada, całkowitą eliminację wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń na drodze, niezależnie od środka transportu do roku 2050. Od 2000 r. władze Finlandii wdrożyły kilka ważnych środków mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak obniżenie ograniczeń prędkości w większości obszarów miejskich, budowa ciągów pieszych i rowerowych, budowa 400 km autostrad, instalacja automatycznych fotoradarów na blisko 3 tys. km głównych dróg.Fińska krajowa strategia bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2022–2026 ma na celu kompleksową poprawę umiejętności ruchu drogowego różnych użytkowników dróg i różnych grup wiekowych. Strategia obejmuje dwa wskaźniki mające na celu bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym: odsetek szkół, które realizują edukację w zakresie ruchu drogowego w ramach rocznego planu zajęć oraz liczbę kolizji z udziałem dziecka lub młodej osoby. Do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg w każdym wieku przyczynia się także fińska krajowa strategia i program zapobiegania samobójstwom na lata 2020–2030, ponieważ w tym kraju priorytetowe traktowanie zdrowia psychicznego jest kolejnym elementem silnie powiązanym z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Finlandia jest jednym z zaledwie dwóch krajów UE, które uwzględniają samobójstwa na drogach w statystykach zgonów na drogach (drugim krajem jest Estonia). Dlatego też statystyki dotyczące ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w tym kraju są wyższe, niż byłyby, gdyby te ofiary śmiertelne zostały wykluczone, jak ma to miejsce w innych krajach.
Finlandia podaje, że odsetek osób noszących kaski dla motocyklistów i motorowerów wynosi 99–100%. Policja może przeprowadzać wyrywkowe testy na zawartość alkoholu i narkotyków u kierowców. Liczba osób, które przyznają się do jazdy pod wpływem alkoholu, jest znacznie niższa niż średnia w UE, a akceptacja wobec jazdy na podwójnym gazie jest ogólnie bardzo niska. W tym kraju istnieje obowiązek montowania blokad alkoholowych we wszystkich autobusach i taksówkach szkolnych. Urządzenia instalowane są też w pojazdach osób skazanych za jazdę pod wpływem alkoholu w ramach wieloletniego programu resocjalizacyjnego, stanowiącego alternatywę dla zakazu prowadzenia pojazdów.
Źródło: ETSC
grafika poglądowa