Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Samochodowych, Ukraiński Związek Przemysłowców i Przedsiębiorców, Związek Ukraińskich Przedsiębiorców, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego w Polsce, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) wzywa Rządy Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej do ułatwienia rozwoju istniejących wspólnych przejść granicznych i budowy nowych na granicy ukraińsko-polskiej oraz do zapewnienia jak najszybszego podpisania Umowy o wspólnej granicy między Ukrainą a Rzecząpospolitą Polską.
Wojna na pełną skalę na Ukrainie znacząco wpłynęła na łańcuchy dostaw. Zamknięcie przestrzeni powietrznej Ukrainy, zablokowanie części portów morskich i rzecznych Ukrainy, znaczne uszkodzenia sieci kolejowej i infrastruktury kraju doprowadziły do tego, że drogowy transport towarów przez zachodnie przejścia graniczne stał się praktycznie jedynym sposobem międzynarodowego transportu towarów. Pomimo wspólnych wysiłków strony ukraińskiej i polskiej na rzecz efektywnego przejazdu pojazdów użytkowych przez zachodnie przejścia graniczne, a mianowicie: systematyczny rozwój infrastruktury drogowej po ukraińskiej i polskiej stronie granicy, wsparcie w modernizacji przejścia granicznego Szeginie-Medyka, wprowadzenie kolejki elektronicznej na wszystkich istniejących przejściach granicznych, pojazdy zmuszone są do kilkudniowego postoju na granicy. Jednocześnie zwracamy uwagę, że mechanizm kolejki elektronicznej dla wszystkich uczestników wymaga usprawnienia.
❗Według danych kolejki elektronicznej na początek lipca br., czas oczekiwania w kolejce ogólnej na przejściu Jagodzin-Dorohusk wynosi około 7 dni, a czas oczekiwania w kolejce do kontroli weterynaryjnej – ponad 13 dni. Oczywiste jest, że czas oczekiwania prowadzi do spowolnienia obrotów towarowych i strat finansowych przewoźników z powodu opóźnień w transporcie i łamania umów. Według przybliżonych wyliczeń przewoźników jeden dzień przestoju ciężarówki kosztuje 300-400 euro.
W celu stymulowania skrócenia kolejek na granicach i skrócenia czasu kontroli, zmniejszenia strat finansowych z tytułu przestojów pojazdów użytkowych, oraz uniknięcia kar za opóźnioną realizację kontraktów międzynarodowych, a także przyspieszenia operacji eksportowo-importowych między Ukrainą a krajami UE, co jest szczególnie ważne w warunkach skomplikowanych ograniczeń logistycznych i infrastrukturalnych w czasie wojny, środowisko biznesowe wzywa Rządy Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej do:
🚩jak najszybszego podpisania Umowy o wspólnej granicy między Ukrainą a Rzecząpospolitą Polską;
🚩wzmocnienia dialogu ze stroną polską i odpowiednimi instytucjami unijnymi w zakresie rozwoju istniejących i budowy nowych wspólnych przejść granicznych na granicy ukraińsko-polskiej, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi współpracy międzyrządowej i mechanizmów dyplomacji wielostronnej;
🚩poszukiwania sposobów na zbliżenie procedur celnych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych oraz wypracowanie stosownych rekomendacji zmian w ustawodawstwie celnym Ukrainy i praktykach służb celnych obu krajów;
🚩przyspieszenia procesu decyzyjnego Państwowej Służby Celnej Ukrainy w sprawie modernizacji przejść granicznych na granicy ukraińsko-polskiej.
Wyrażamy wdzięczność odpowiedzialnym organom władz państwowych Ukrainy i Rzeczypospolitej Polskiej za wszelkie starania, związane z zapewnieniem sprawnego przepływu towarów w obu kierunkach między Ukrainą a UE.
Źródło: ZPP
Utworzona: 2023-07-31